Tubaisten Kristoffer Bröte, slagverkaren Anders Hassgård, oboisten Cristina Monticoli och violinisten Malin Nyström är supernöjda med sina nya lokaler på Malmö Live och ser fram emot att snart åka på Europaturné.

”Vi vill vara som MFF fast för klassisk musik”

Flytten till Malmö Live har inneburit ett konstnärligt lyft för Malmö symfoniorkester. Akustiken i den nya konsertsalen prisas av såväl MSO:s musiker som av gästande artister och i juni åker den pånyttfödda orkestern på en prestigefylld Europaturné. Samtidigt satsar Malmö live konserthus på att vara en mötesplats med massor av gratisaktiviteter.

 

Text Magnus Erlandsson / foto Miriam Preis

Vi träffas backstage med fyra av medlemmarna i Malmö symfoniorkester: oboisten Cristina Monticoli, violinisten Malin Nyström, slagverkaren Anders Hassgård och tubaisten Kristoffer Bröte. En kvartett mycket uppspelta musiker.

– Att spela i det gamla konserthuset var som en halvgrå höstdag jämfört med vår nya konsertsal som är en sprakande och solig januaridag. Här är det krispigt, tydligt och varmt, säger Kristoffer Bröte.

Cristina Monticoli som kommer från Italien och tidigare har spelat i symfoniorkestrar både i Oslo och Köpenhamn, upplever att MSO nu har en klang som inte liknar någon annan.

– Det finns många fantastiska orkestrar som spelar helt perfekt men där det blir lite känslokallt. Här finns en sentimental och varm ljudbild som jag är mycket förtjust i. Det måste upplevas på plats för att man ska förstå det.

Europas bästa konserthus väntar

Malin Nyström menar också att salens utformning påverkar samspelet i orkestern på ett positivt sätt.

– Vi både ser och hör varandra bättre här vilket gör att känslan i orkestern blir intimare. När man hör sina medmusikanter tydligare litar man mer på sitt eget uttryck och vågar spela ut.

Slagverkaren Anders Hassgård tycker att den nya miljön där MSO nu är en del av ett stort kulturhus ger extra energi.

– När man kommer till jobbet på morgonen och möts av att det sprudlar av aktiviteter och händer grejer överallt i lobbyn, så smittar det så klart av sig.

I början av juni ger sig Malmö symfoniorkester ut på en veckolång turné, utvalda att få spela på fyra av Europas bästa konserthus – i Hamburg, Dresden, Amsterdam och Antwerpen. Med sig på turnén har de tyska radiokören MDR Rundfunkchor Leipzig och brittiska operastjärnan Bryn Terfel.

Hela stadens orkester

Turnén ser de som en fantastisk chans att visa upp vad de går för och sätta både Malmö och MSO på kartan.

– Vi är den första svenska orkestern som ges möjlighet att spela i det nybyggda och spektakulära konserthuset i Hamburg, säger Malin Nyström.

– Vad jag har hört är turnén redan slutsåld, säger Anders Hassgård.

Eller som Cristina Monticoli kaxigt uttrycker det:

– De har fått vänta länge nog på att få höra oss spela!

Men till dess ligger fokus på vårens program i Malmö, med minst en konsert i veckan på Malmö Live fram till den 17 maj. Och redan den 31 augusti kickar höstsäsongen igång med en konsert tillsammans med popbandet Bob Hund och konstnären Martin Kann. Ett bra exempel på arrangemang som MSO gör för att nå nya och yngre målgrupper.

– Vi vill vara som MFF fast för klassisk musik. Vi vill vara hela stadens orkester, säger Anders Hassgård.

Men varför vill ni spela i en symfoniorkester som representerar just Malmö?

– Både MSO och Malmö står för öppenhet. Vi har 17 olika nationaliteter i orkestern vilket jag ser som en enorm tillgång. Sedan är ju Malmö Live i sig ett bra bevis på att man vågar satsa. Man vill vara en del av en stad som satsar, säger Kristoffer Bröte.

Tips

För den som vill glänta på dörren till MSO:s säsongsprogram 2018/19 ges en gratiskonsert med smakprov i Pildammsparken den 16 juni.

 

Fullmatat med fria aktiviteter

Han kan se tillbaka på tre lyckade år som vd för Malmö Live konserthus och nyligen fick han förtroendet att leda skutan i ytterligare tre år. Men Jesper Larsson tycker att mycket kan bli bättre, och vill att fler och nya grupper ska använda konserthuset.

– Man måste säga att alla förväntningar vi hade på huset och konsertsalen har överträffats med råge, konstaterar Jesper Larsson.

Han berättar om när den amerikanske kompositören Philip Glass nyligen höll en fullsatt pianokonsert på Malmö Live. Hur kompositören efteråt sa att han fortsättningsvis skulle förlägga alla sina konserter i huset och flyga in sin publik till Malmö.

Det är en bra historia för ett nytt konserthus.

Finns för hela befolkningen

Förra året arrangerade Malmö Live hela 800 aktiviteter, alltså mer än två per dag. Runt 50 procent av besökarna kom från Malmö och resten från övriga Skåne och landet.

Jesper Larsson tycker att de har lyckats bra med att attrahera den traditionella kulturkonsumenten, men det har varit tuffare att nå fram till smalare målgrupper.

– Det har varit svårt att nå ut med aktiviteter där vi saknar upptrampade kommunikationsvägar. Aktiviteter som visar att vi finns till för hela Malmös befolkning.

Gratisaktiviteter

Jesper Larsson förklarar att konserthusets uppdrag är 360-gradigt. Dels vad det gäller musikaliska genrer, men även när det gäller att nå ut till alla Malmöbor.

– Vi satsar mycket på barn och unga, till exempel genom Kulturskolan och andra kulturaktiviteter som är helt gratis. Vill man få hit alla är det viktigt att man tänker långsiktigt och ser till att barnen känner sig hemma här.

En annan tuff utmaning är att hålla igång en bra puls i ett hus som är öppet sju dagar i veckan.

– Därför vill vi ha hit fler studenter och unga vuxna. Man behöver inte komma hit för att konsumera. Det är också en mötesplats där man bara kan hänga, säger Jesper Larsson.

Senast ändrad: 2018-04-25 16:14