Det ryker, mullrar, smäller och smattrar när bilarna drar iväg för sina få sekunder på banan. Och det går undan. Många av bilarna är uppe i hastigheter kring 300 kilometer i timmen.

Den mullrande folkfesten

Att upplåta mark för dragracing i Malmö hamn har varit ett lyckokast. Det har satt stopp för den illegala streetracingen och dessutom blivit en turistattraktion som Europas snabbaste bana. Nu funderar Malmö stad på en detaljplaneändring som ska säkra verksamheten i ytterligare några år.

Text Johan Bentzel / foto Peter Kroon

Test N’ Tune-helgen på Malmö Raceway i oljehamnen har lockat ett 70-tal team från hela norra Europa. De är här för att testa och finjustera sina fordon inför tävlingssäsongen. I solgasset på läktaren trängs nyfikna åskådare i alla åldrar, som får sig ett mullrande och fartfyllt skådespel till livs.

410 står angivet som maxgräns på en fartskylt precis vid starten av den 201,17 meter långa banan. Hittills har ingen nått upp till det, men många av bilarna kommer upp i hastigheter på över 300 kilometer i timmen.

Malmö Raceway etablerades 2004 och drivs av Skåne Racers Ideella Förening (SRIF). Banan är godkänd av både Svenska bilsportförbundet och Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) och har ett mycket gott rykte.

– Det finns inget annat ställe i Sverige som kan mäta sig med den här banan. Den är Europas snabbaste. Det är rätt häftigt, säger Eva Pålsson, suppleant i SRIF:s styrelse.

Familjenöje

Malmö Raceway har alltid öppen depå, vilket gör det möjligt för åskådarna att komma riktigt nära bilarna och samtidigt uppleva den generösa och hjärtliga stämningen mellan teamen.

För många är dragracingen ett familjenöje. Malmöbon Glenny Ericsson har sysslat med racing i nästan hela sitt liv och var med och startade SRIF 1992, som på den tiden höll till ute i Bulltofta. I dag följer alltid 15-åriga dottern Nelly och 13-årige sonen Justin med på tävlingarna.

– Det är kul att kunna ha med barnen. Vi har så roligt när vi är iväg.

Syskonen Ericsson kör själva Junior Dragster och medger att de lockas av fartens tjusning. Men de få sekunderna på banan är bara en liten del av upplevelsen. Genom dragracingen har de också skaffat sig vänner i hela landet.

– Vi är som en stor familj, säger Nelly Ericsson.

Illegala streetrace upphört

Tack vare Malmö Raceway har den illegala streetracingen praktiskt taget försvunnit från Malmö.

Att nå ut till ungdomarna och få bort dem från gatorna är en bärande del av verksamheten. På onsdagskvällar är banan öppen för alla racingintresserade att under ordnade former ägna sig åt sitt intresse.

– Här kan vi lära ut hur man kör säkert. Ungdomarna är ju inte rutinerade nog att köra med de hästkrafter som de har i sina trimmade bilar. Om vi får in dem att köra lagligt hos oss kan de utvecklas här. Vi ser gärna att ännu fler kommer hit, säger Eva Pålsson.

Dragrace i detaljplanen

Verksamheten har hittills varit möjlig genom ett tillfälligt bygglov, men när det går slut nästa år är det inte möjligt att förlänga på nytt.

Därför har det länge funnits önskemål om att skriva in dragracingen i områdets detaljplan, som slår fast vad marken får användas till. Men senast Malmö stad gjorde en ny detaljplan för området 2016, blev det inte så. Framför allt för att marken kan behöva tas i anspråk för en utbyggnad av tågtrafiken i hamnen.

Nu är frågan uppe till diskussion igen.

– För vår del får de gärna vara kvar där så länge som möjligt. Själva verksamheten är jättebra. Vi försöker värna den så långt det går. Tanken är att försöka få till en ändring av detaljplanen, så att de kan vara kvar i några år till, säger Lars Brinte, ingenjör på fastighets- och gatukontoret.

Tidsbegränsad ändring

Bollen ligger för närvarande hos stadsbyggnadskontoret. Planhandläggaren Mikael Ström Remin förklarar att det inte är helt okomplicerat att kombinera dragracingen med övrig verksamhet i hamnen.

– Men det vi funderar på nu är om vi kan göra en tidsbegränsad ändring av detaljplanen, som gör att verksamheten i alla fall kan vara kvar i ytterligare en period.

Dragracing
En laglig tävlingsform på bana avsedd för fortkörning på raksträcka.

Streetracing
Den olagliga varianten i allmän gatumiljö.

Senast ändrad: 2018-06-15 14:02