$left
$middle

Anpassad grundskola

Grundskola och anpassade grundskolan är två olika skolformer med olika läroplaner. Alla elever får gå i grundskolan men i anpassade grundskolan får bara elever som har en intellektuell funktionsnedsättning gå. Anpassade grundskolans klasser är mindre, har mer personal och erbjuder stöd på den nivå där eleverna befinner sig.

Två olika inriktningar i anpassad grundskola

Eftersom anpassade grundskolan är en egen skolform är det andra kursplaner och betygskriterier än i grundskolan.

Inom den anpassade grundskolan finns två inriktningar:

  • ämnen och
  • ämnesområden.

Inriktning ämnen

Elev som läser inriktning ämnen har oftast en lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Det är samma ämnen som i grundskolan men på en anpassad nivå. Det enda ämne som inte finns i den anpassade grundskolan är språkval (tyska, franska och spanska). I inriktning ämnen kan man få betyg och det är samma betygsskala som i grundskolan, förutom att man inte sätter F. Betyg sätts bara om eleven eller vårdnadshavare begär det. Betyg i den anpassade grundskolan ger inte samma behörighet för fortsatta studier som betyg i grundskolan gör.

Inriktning ämnesområden

Har eleven en måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning brukar inriktning ämnesområden vara aktuellt. Det är fem områden som innefattar olika ämnen:

  • Estetisk verksamhet (musik, bild, slöjd)
  • Kommunikation (svenska/svenska som andraspråk, engelska, modersmål)
  • Motorik (idrott och hälsa)
  • Vardagsaktiviteter (hem- och konsumentkunskap, Samhällsorienterande ämnen)
  • Verklighetsuppfattning (Naturorienterande ämnen, teknik, matematik)

I inriktning ämnesområden sätts inte betyg. Eleven bedöms nå en grundläggande eller fördjupad nivå.

Fortsatt skolgång efter anpassad grundskola

Den anpassade grundskolan är 9 år och elever som har gått i anpassad grundskola har automatiskt en plats i anpassade gymnasieskolan, som är 4-årig. Eleven är däremot inte behörig att söka till gymnasieskolan och inte heller behörig att studera på högskola eller universitet. Däremot kan det finnas möjlighet att läsa någon kurs på folkhögskola.

Vad avgör om en elev ska få gå i anpassad grundskola?

Att gå i anpassad grundskola är en rättighet för de elever som tillhör målgruppen och det görs en noggrann utredning för att säkerställa att eleven har rätt att bli mottagen i anpassad grundskola.

Inflyttad elev med tidigare beslut om anpassad grundskola i annan kommun

Om ett barn med beslut om skolform anpassad grundskola i en annan kommun flyttar till Malmö ska du som vårdnadshavare kontakta grundskolans samordnare för anpassade grundskola i Malmö. Beslut och beslutsunderlag inhämtas, med ditt medgivande, från kommunen där beslutet fattades. Handläggare på Malmö stads grundskoleförvaltning ser över handlingarna och meddelar sedan dig som vårdnadshavare via brev att beslutet från tidigare kommun kvarstår.

Kontakta oss

Grundskoleförvaltningen

Telefon:
040-34 90 90
Telefontider:
Måndag–fredag klockan 08.00–16.00. Lunchstängt klockan 12.00–12.45.
Postadress:
Grundskoleförvaltningen Grundskoleförvaltningen, Malmö stad 205 80 Malmö
Besöksadress:
Rönnblomsgatan 6A
Besökstider:
Måndag–fredag klockan 8.00–16.00, lunchstängt klockan 12.00–12.45.
sv