$left
$middle

Ansökan till anpassad grundskola

Att gå i anpassad grundskola är en rättighet för de elever som tillhör målgruppen och det görs en noggrann utredning för att säkerställa att eleven har rätt att bli mottagen i anpassad grundskola. Den här informationen riktar sig till dig som tror att ditt barn är aktuell för skolformen anpassad grundskola.

Om ditt barn, trots särskilt stöd inom skolformen grundskola, inte bedöms kunna uppnå kunskapskraven och kan antas tillhöra skolformen anpassad grundskola startar en process för att utreda skolformstillhörighet.

Rektor i ditt grundskola eller förskola tar då kontakt med grundskoleförvaltningens samordnare för anpassad grundskola. Rektor bokar sedan in ett möte där samordnaren och du vårdnadshavare deltar. Samordnaren informerar dig om ansökningsprocessen, skolformen anpassade grundskolan samt konsekvenserna av ett mottagande i anpassad grundskola.

Skolformsutredning

Om du som vårdnadshavare ger ditt samtycke så staras sedan en skolformsutredning. I skolformsutredningen görs fyra olika bedömningar.

Psykologbedömning

Bedömningen utförs av en psykolog och ska fastställa att barnet har en intellektuell funktionsnedsättning. Det brukar också framgå i vilken grad; lindrig, måttlig eller svår.

Pedagogisk bedömning

Bedömningen utförs av en specialpedagog i samverkan med personal som arbetar nära barnet. Bedömningen ska fastställa att barnet inte har möjlighet att nå betygskriterierna för grundskolan på grund av sin intellektuella funktionsnedsättning.

Medicinsk bedömning

Bedömningen utförs av en läkare. Den ska beskriva om det finns medicinska orsaker till inlärningssvårigheterna, till exempel hörsel- eller synnedsättning.

Social bedömning

Bedömningen utförs av en kurator. Syftet är att ta reda på om det finns andra orsaker som kan bidra till att barnet har svårt att lära sig. Kuratorn kontaktar vårdnadshavare för ett samtal.

Efter skolformsutredningen

När skolformsutredningen är klar skickar rektor in ansökan till grundskoleförvaltningen om ditt barn ska gå i anpassad grundskola. Grundskoleförvaltningen granskar ansökan för att sedan kunna ta ett beslut. I samband med detta får du som vårdnadshavare ett brev om att ansökningsprocessen är igång och vem du kan kontakta för frågor.

När granskningen är färdig skickas en sammanvägd bedömning med förslag till beslut hem till dig som vårdnadshavare. För att ditt barn ska tillhöra anpassade grundskola måste du som vårdnadshavare skriva under och skicka in ett medgivande. Om det finns två vårdnadshavare måste båda vårdnadshavarna tillåta att barnet får tillhöra skolformen anpassad grundskola.

Om ditt barn inte bedöms uppfylla kriterierna för skolformen anpassad grundskola avslås ansökan. Med avslaget följer information om hur du kan överklaga beslutet.

Skolplacering i anpassad grundskola

När beslut finns om att ditt barn ska gå i skolformen anpassad grundskola är det dags att söka skola. Du som vårdnadshavare söker minst en och max sju anpassade grundskolor. Anpassad grundskola, inriktning ämnen och ämnesområden, bedrivs på ett flertal skolenheter. Dessutom finns det specialiserade enheter för elever med omfattande flerfunktionsnedsättningar.

Skolplatser fördelas i mån av plats och utifrån riktlinjer för skolplacering i anpassad grundskola. Om det inte finns plats på en önskad skola så kommer ditt barn erbjudas en plats på en annan anpassad grundskola.

En elev som tas emot i anpassade grundskola kan också gå kvar i sin grundskoleklass som integrerad elev, men läsa enligt läroplanen för anpassad grundskola.

För att göra en ansökan om skolplacering i anpassad grundskola ska du kontakta samorndaren på grundskoleförvaltningen för att komma i kontakt med samordnaren.

Kontakta oss

Grundskoleförvaltningen

Telefon:
040-34 90 90
Telefontider:
Måndag–fredag klockan 08.00–16.00. Lunchstängt klockan 12.00–12.45.
Postadress:
Grundskoleförvaltningen Grundskoleförvaltningen, Malmö stad 205 80 Malmö
Besöksadress:
Rönnblomsgatan 6A
Besökstider:
Måndag–fredag klockan 8.00–16.00, lunchstängt klockan 12.00–12.45.
sv