Frågor och svar om utvecklingen av Almgården
Det är många som vill bo i Malmö och för att klara efterfrågan på boende byggs det nya bostäder i hela Malmö - både i nya och äldre bostadsområden. I Almgården har det i stort sett inte byggts något nytt sedan 1970-talet. De nya bostäderna som nu planeras kan bidra till att förändra och förbättra boendemiljöerna med exempelvis ökad tillgång på service.
I detaljplanen finns det utrymme för cirka 650 nya bostäder, varav 37 nya radhus.
Befintliga byggnader är fem till tio våningar höga. Nya byggnader utmed Agnesfridsvägen blir fyra till sex våningar höga. Det tillkommer även nya radhus i två våningar samt en ny förskola i två våningar.
Merparten av den nya bebyggelsen är placerad längs med Agnesfridsvägen, på ytor som idag är svårtillgängliga. Ny bebyggelse placeras också på ytor som idag är markparkering. Därutöver föreslås radhus i kanten av gårdarna och söder om Almgårdsgatan.
Tanken är att de nya byggnaderna inne i området ska ansluta till områdets sammanhållna karaktär men med nya kvaliteter såsom exempelvis gröna tak. Den nya bebyggelsen utmed Agnesfridsvägen ska skilja sig från den gamla bebyggelsen, exempelvis genom sadeltak och utstickande balkonger.
Planförslaget reglerar inte vilken typ av upplåtelseform det blir på lägenheterna. Det kan därför komma att bli såväl hyresrätter som bostadsrätter och äganderätter. Detta avgör respektive fastighetsägare.
Tanken är att utemiljön ska bli livfullare och tydligare definierad. Gårdarna får tydligare kanter framförallt tack vare att nya byggnader skapar gränser mot gator. Gårdarna kommer delas upp i flera mindre ytor av de nya bostadshusen och av inhägnad skol- och förskolegård.
Flera av de nya bostäderna kommer ha fönster och entréer ut mot Agnesfridsvägen vilket vi tror kommer att göra att den här gatan upplevs som tryggare. Boende i befintlig bebyggelse kommer fortsatt ha nära till bostadsgårdarna då de flesta entréerna är riktade mot bostadsgårdarna. Med många tillkommande boenden i området kommer underlaget för närservice och gemensamma funktioner bli bättre.
Ja. Det finns idag många parkeringsplatser i garagen under gårdarna som inte används. Dessa kommer räcka till de flesta nya bostäder som detaljplanen tillåter. Det planeras för ett nytt underjordiskt garage under ny bebyggelse i nordöstra delen av området. Ny besöksparkering för boende kommer även tillskapas i markplan längs med nya gator inom området. Underjordisk gästparkering kommer endast finnas i garagedelen under centrumpunkten.
Södra infarten blir kvar som idag, men infart där det står "Derbyvägen" på illustrationsplanen kommer att försvinna. Istället blir det en i norr, ovanför där det står "centrumpunkt" på illustrationsplanen. Det nya garaget kommer att kopplas ihop med det gamla så att det blir ett sammanhängande, underjordiskt garage.
Det är alltid fastighetsägarens ansvar att lösa och anordna parkering på sin fastighet. Om någon trots detta väljer att stå på villagatorna och det därmed uppstår problem, ska man höra av sig till fastighets- och gatukontoret, som ansvarar och reglerar trafik och parkering på allmänna gator.
Målet är att det ska vara attraktivt och tryggt för de boende att parkera i det underjordiska garaget Almgården.
Det förväntas bli något mer trafik på gatorna inom och runt om kring Almgården, då antalet bostäder ökar. Trafiken på Agnesfridsvägen väntas dock inte öka till år 2030, då planförslaget beräknas vara fullt utbyggt.
Malmö stad planerar att bygga om Agnesfridsvägen för att skapa en mer stadsmässig gata. Agnesfridsvägens totala bredd ändras från dryga 20 meter till 28 meter. En gångväg och en dubbelriktad cykelväg anläggs på båda sidor av Agnesfridsvägen. Mellan cykelvägen och körbanan för motorfordon ges plats för en planteringszon för bland annat träd.
Ja. Planen möjliggör för övergång till UWS:er (underjordiska behållare för sopor) samt miljöhus som tas i bruk för återvinning. Inga beslut är fattade av fastighetsägaren för om och i så fall när sådan övergång till mer tidsenlig lösning kommer att ske. Inom område där BoKlok planerar för radhus planeras för sedvanliga soptunnor.
Ja, fastighetsägaren planerar före renovering innan nyproduktionen startar. Fasadbyte på första höghuset påbörjades hösten 2021.
Framtagen skuggstudie visar att ny föreslagen bebyggelse utmed Agnesfridsvägen skuggar befintlig villabebyggelses trädgårdar i öster efter kl. 16 under höst- och vårdagjämning. Under midsommar skuggas villabebyggelsen längs Agnesfridsvägen efter kl. 19.
Gårdarna kommer att göras om, till exempel i samband med att den nya förskolan byggs. I norra delen finns möjlighet för utegym eller dylikt. Det blir lekplatser på de nya gårdarna. Även Ögårdsparkens lekplats kommer ses över. Inga befintliga lekplatser kommer tas bort.
Den nya detaljplanen antogs av stadsbyggnadsnämnden i slutet av 2021 och vann laga kraft och började gälla våren 2022. Först när bygglov har getts kan arbeten påbörjas. Byggnationen kommer att göras etappvis.