Virtuell verklighet på Vittlingen

Att sköna naturupplevelser ökar välmåendet är vetenskapligt belagt – men sådana är svåra att rent praktiskt åstadkomma i äldrevården.

– Tänk om vi kan ”hälla naturen på flaska” och ta med den till de äldre? Det ska vi försöka ta reda på i den här studien, säger Mattias Wallergård från Lunds universitet.

Vi träffar Mattias Wallergård, forskare i interaktionsdesign vid LTH, och Ingrid Rindestam Johansson, sektionschef, på boendet Vittlingen. Det är beläget med fin utsikt mot stranden och småbåtshamnen i Sibbarp och – från övre våningen – även med vy över
Öresundsbron.

De två har träffats många gånger medan det projekt som har fått namnet ”VR-fika” och ska starta tidigt i november har planerats. Mattias Wallergård tar med sig skogspromenader och strandutflykter i form av virtual reality-upplevelser till de boende på äldreboendet Vittlingen. Förväntningarna är höga, från alla inblandade.

– Här på Vittlingen gillar vi utveckling och digitalisering och både boende och personal blev eld och lågor när vi fick förfrågan om att vara med i projektet, säger Ingrid Rindestam Johansson.

Studera samband

Det hela är en del av det EU-finansierade forskningsprogrammet Horizon 2020 med fokus på äldres hälsa. En del av programmet heter Blue Health och ska studera sambandet mellan just natur och hälsa.

– Här kommer vi in lite från sidan med vår teknik och våra VR-hjälmar. Det här är den sista av fyra delstudier och nu ska vi sy ihop säcken och väldigt ambitiöst och vetenskapligt följa ett dussin personer i ett halvår, medan de provar på naturupplevelser i VR två gånger i veckan, säger Mattias Wallergård.

Spelteknik

Den 5 november inleds det hela. Man kommer att mjukstarta med enklare VR-glasögon för att så småningom introducera den stora avancerade tekniken med VR-hjälmar. Dessa erbjuder realistiska och detaljerade tredimensionella miljöer och vad Mattias Wallergård kallar ”ett smörgåsbord av naturupplevelser”.

– Det är en värld som vi har byggt på samma teknik som datorspelbolagen använder. Vi kallar den ”VR island” och här finns allt från skärgård med stränder och bryggor till skogar med stigar och gläntor. Man kan ge sig ut och ro i en eka, gå ut på bryggan eller till vattnet vid strandkanten, fånga insekter i skogen och mycket annat. Miljöerna kan dessutom byggas på efterhand med fler detaljer och bland annat olika vädertyper. Även i den virtuella världen är det viktigt att undvika slentrian, för då riskerar naturupplevelsen att förlora en del av sitt värde.

Tolv boende

En timme i taget vid två tillfällen i veckan kommer VR-naturen till Vittlingen. Tolv förväntansfulla boende har anmält sig och enligt alla konstens regler gett samtycke till att delta i studien.

– Det man samtycker till är egentligen bara att man har förstått att man har rätt att hoppa av precis när man vill utan att behöva förklara varför. Det finns inga skyldigheter kopplade till detta, betonar Mattias.

– De som är med kan tala för sig själva och är framåt när det gäller det tekniska. Många av våra boende har datorer och mobiler och vi har ett eget Instagramkonto där de medverkar med liv och lust, säger Ingrid.

Mäta stress

Vad är det då, mer konkret, som ska studeras under det halvår då de boende gör sina virtuella exkursioner på den vackra VR-ön – och vilka positiva effekter hoppas man uppnå?

– Genom våra egna och Vittlingens personals observationer kommer vi bland annat att se hur sömnen och det allmänna välbefinnandet påverkas. Vi kommer att mäta hjärtaktiviteten för att avgöra hur mycket kroppens eget ”lugna ner sig”-system aktiveras. Vi kommer också att mäta kortisolhalten i deltagarnas hår. Kortisol är ett stresshormon och genom att mäta det i några hårstrån får man en bild av hur långtidsstressen påverkas över tid. Man kan även mäta akut stress genom att ta salivprov, men det blir inte aktuellt här, säger Mattias.

Samma personal

Ingrid Rindestam Johansson betonar den medverkande personalens viktiga roll.

– Vi ska ha samma personal som medverkar varje gång. De känner de boende mycket väl och kommer snabbt och tydligt att märka både positiva och eventuella negativa skillnader. De kommer att märka det på deltagarnas humör; till exempel hur mycket de pratar och engagerar sig, men även om sömnen förbättras hoppas vi. En annan förhoppning är att kunna minska på smärtstillande. Tanken är att positiva och sköna upplevelser ska öka välbefinnandet och då kanske även avleda smärta. Även en liten minskning vore ett stort framsteg, säger hon.

På stolar

De virtuella naturupplevelserna kommer, för säkerhets skull, att göras
sittande i stolar med hjul så att deltagaren antingen med egen benkraft eller med hjälp kan flytta sig rent fysiskt.

– Men vill man resa sig så går det bra. Och har man gått omkring men vill sätta sig igen så finns stolen där, även i den virtuella världen, på exakt samma ställe som den står på riktigt, säger Mattias.

Både han och Ingrid ser den framrusande teknikutvecklingen som något i huvudsak positivt.

– Jag ser vad digitaliseringen i vården har gjort hittills och menar att den är här både för att stanna och ta oss vidare. Kan vi nu påvisa vinster i form av bättre mående för de äldre genom den här studien och tekniken, så måste man satsa vidare, säger Ingrid Rindestam Johansson.