Seniorer lär seniorer digital teknik
Någon har ett onödigt dyrt telefonabonnemang. En annan vill ha Swish och behöver Bank-id. En tredje har problem med sitt Facebook-konto. Det är då Seniornet Malmö finns tillhands och hjälper till. Spaning besökte IT-caféet på Stadsbiblioteket – ett av alla som föreningen erbjuder runtom i staden.
Digitaliseringen präglar snart alla aspekter av våra liv. Utvecklingen går i en rasande takt där nya prylar och tjänster avlöser varandra. Samtidigt ökar bedrägerierna mot framför allt äldre.
I detta föränderliga, digitala och för många svårtolkade landskap finns Seniornet Malmö som en hjälpande hand för seniorer att hantera den digitala vardagen. Det är en ideell förening där seniorer hjälper varandra att hjälpa sig själva i digitala frågor.
– Vi guidar och berättar hur de ska göra för att lösa sina problem. Målet är att alla ska klara sig själva. Egentligen borde vi inte behöva finnas, säger föreningens ordförande Dan Östergaard.
Han säger det mot bakgrund av att Seniornet Malmö har funnits i 25 år.
– Jag trodde inte vi skulle behövas i framtiden när jag började för nio år sedan. Men det är precis tvärtom, det kommer nya produkter hela tiden. Det är väldigt svårt för många, säger Dan Östergaard.
Seniornet Malmö har cirka 500 medlemmar som erbjuds kurser, hembesök, föredrag med mera.
– Vår kursverksamhet är anpassad till seniorer vad gäller tempo och övningar. Vi har också kontakt med företag som utvecklar hjälpmedel och appar så att medlemmarna får möjlighet att testa.
Kärnan i verksamheten är IT-caféerna som är öppna för alla som behöver hjälp, vissa utan krav på medlemskap. Här lär seniorer andra seniorer digital teknik. Föreningen driver ett IT-café med egen utrustning på seniorboendet Bellevue Park. Därutöver är de närvarande vid olika tidpunkter på flera platser i Malmö, främst på kommunens mötesplatser och bibliotek.
– Där kan vi låna ut utrustning, eller så finns det datorer på plats. Alla har inte råd med internet, surfplattor och smarta telefoner. Eller också vill man inte ha det. Då kan vi hjälpa till, förklarar Dan Östergaard.
På Stadsbiblioteket håller Seniornet Malmö öppet sitt IT-café varje tisdag ett par timmar efter lunch. När Spaning tittar in är Stefan Bolin och Thomas Christenson på plats i bibliotekets datorsal. De är själva pensionärer med bakgrund inom IT i sina tidigare yrkesliv och jobbar nu ideellt med att dela med sig av sin kunskap.
– Det här är ett jättetrevligt sätt att hålla sig uppdaterad. Folk blir så glada när vi kan hjälpa dem. Det är belöningen, att kunna göra skillnad, säger Stefan Bolin.
– Många gånger är samtalet det viktiga, att någon lyssnar och tar sig tid att förklara. Den sociala delen av verksamheten är minst lika viktig som den tekniska, förklarar Thomas Christenson.
Frågorna de får rör allt från mobiltelefoner, olika typer av synkningstjänster, inställningar för sociala medier, uppdateringar av operativsystem, hur molntjänster fungerar, varför man behöver Bank-id för att kunna använda Swish med mera. Med betoning på mera.
– Det är en enorm spännvidd på frågorna som dyker upp. Vi vet aldrig på förhand vad vi kommer att få jobba med, säger Thomas Christenson.
Han berättar om kvinnan vars man hade gått bort några år tidigare. Han hade skött allt kring det digitala och det visade sig att hennes telefonabonnemang kostade 795 kronor i månaden. Hon använde telefonen mest till att ringa och skicka sms.
– Vi hjälpte henne att byta till ett abonnemang som passade hennes behov. Det kostade 99 kronor i månaden. Det blir mycket pengar på ett år, konstaterar Thomas Christenson.
Vanligast är dock frågor om säkerhet och bedrägerier, menar Stefan Bolin.
– Vi är alltid tydliga med att varken banken, Polisen eller någon annan seriös aktör ringer och ber dig logga in på ditt bank-id. Aldrig någonsin. Om det händer är det en bedragare.