Malmö stad
Anders har grått hår och skägg och svarta glasögon. Han står framför en syrénbuske. Anders har grått hår och skägg och svarta glasögon. Han står framför en syrénbuske.

"Jag är en person, den jag besöker är en person och tillsammans måste vi samarbeta. Det är en viktig poäng", säger Anders Andersson.

Relationen viktigast för en bra hemtjänst

Det viktigaste för att folk ska vara nöjda med hemtjänsten är en bra relation med personalen. Efter 25 år som undersköterska i hemtjänsten framstod det som uppenbart för Anders Andersson. Men han fann ingen litteratur som gav stöd till känslan.

Därför bestämde han sig för att forska på deltid och skriva en uppsats om relationskompetens.

– Jag har fått bekräftat att det stämmer och att det rör sig om en kompetens som alla kan utveckla, säger Anders Andersson.

Relationskompetens kan beskrivas som förmågan att knyta an till en person genom att påbörja och upprätthålla en relation. Flera färdigheter behöver ingå för att nå hög relationskompetens, där dialog står i centrum. Anders Andersson tar upp några grundläggande faktorer:

  • Förmåga att påbörja och föra en dialog
  • Ha en öppen inställning till personen
  • Ställa öppna frågor: Hur har du det, hur går det? Dessa öppnar upp för djupare frågor och vidare samtal
  • Vänta på svar, även om de dröjer
  • Ställa följdfrågor
  • Avsluta dialogen på ett bra sätt.

– Det här kräver att man har en jämlik relation som inte är hierarkisk, även om man har olika roller. Relationen kan inte bygga på en ”jag vet bättre”-inställning. Att lyssna är grundläggande, förklarar Anders Andersson och tillägger:

– För att lyckas måste man vara medveten om sig själv och ha en förmåga att se sig själv utifrån och kunna ifrågasätta hur man beter sig. Att kunna reflektera över sig själv är kanske det allra svåraste. Alla har inte den här förmågan, men alla kan utveckla den, understryker Anders.

– Det här är en tyst kompetens som vi tenderar att ta för givet. Men att få människor att bygga relationer är ingen självklarhet. Vi behöver lyfta fram att det är en specifik kompetens, det är inte något som bara vissa har.
Hur kan man då utveckla hög relationskompetens? Anders Andersson har inget enkelt svar på den frågan.

– Det är ett förhållningssätt, det finns ingen manual för hur man ska göra. Kärnan i relationskompetens är insikten om att det är ömsesidigt, att man bygger en relation tillsammans. Det gör saken mer komplicerad.

Under arbetet med uppsatsen har Anders blivit mer medveten om sina egna relationer i hemtjänsten och kunnat utveckla dem. Även relationen med kollegorna är viktig.

– Inom skolan har man jobbat mer med relationskompetens. Där lyfter man fram betydelsen av att ha bra samtal med kollegorna, att man kan prata om relationer, både bra och dåliga.

Anders understryker betydelsen av det första mötet och att våga och vilja träda fram som en person.

– Jag är tydlig med att jag är Anders, jag är inte ”hemtjänsten”. Jag är en person, den jag besöker är en person och tillsammans måste vi samarbeta. Det är en viktig poäng, att inte försöka gömma sig i att man är en anonym del av hemtjänsten som bara ska utföra insatser.

Var går gränsen mellan det professionella och privata?

– Man måste skilja på att vara privat och personlig. Jag lyfter fram min officiella person. Jag pratar till exempel inte mycket om familj eller om mig själv med de jag hjälper. Men det beror också på vad man menar med privat. Någon känner sig kanske trött på livet. Det är väldigt privat, men det ingår i jobbet att kunna förstå och prata om det. Jag har inga lösningar på alla problem, men jag kan prata om det. Att föra en dialog kring svåra frågor kan nog lindra lite.

Tid, kontinuitet och att kunna jobba i ett lugnt tempo är faktorer som skapar förutsättningar att bygga en bra relation, påpekar Anders. Verkligheten ser ofta annorlunda ut för personalen i hemtjänsten.

– En del i detta är att kunna vara närvarande i nuet. Varva ned och ta tre djupa andetag innan man går in i ett hem om man känner sig stressad. Jag är en lugn person, något som har kommit med åldern. Även om jag bara har tre minuter på mig, så tar jag det lugnt de minuter jag är där. Det normala är att jag för dialogen medan jag gör insatserna, jag sitter inte ner som en terapeut. Men tid är en viktig faktor. Ett fullspäckat tidsschema är inte bra.

Med en bra relation möts Anders också av förståelse de gånger besöket måste bli kortare än normalt, till exempel om larm går eller han måste täcka upp för andra.

– Det är relationerna som gör att jag trivs med arbetet – att jag får uppskattning från både de jag hjälper och från kollegor. Det är ett meningsfullt jobb. Men det handlar inte bara om att servera mat och ge medicin. Förhållningssättet gentemot de äldre, att vi visar att vi ser dem, är viktigt. För många av dem vi hjälper är relationen det viktigaste.
Uppsatsen om relationskompetens, som han skrev som forskartrainee på deltid, fick titeln ”Relationskompetens i vård och omsorg – tyst, eftertraktad och utvecklingsbar.”

– Tyst, för att vi inte pratar om det som en kompetens. Eftertraktad, för att det är det viktigaste för vård- och omsorgstagarna. Utvecklingsbar, för att alla kan bli bra på det, sammanfattar Anders Andersson.

sv