$left
$middle

Under 2023-2024 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Anders Österling

Porträttfoto på Anders Österling i talarstolen. I bakgrunden syns publiken.

Foto: Otto Ohm / Malmö museum.

  • 1884-1981

Poet, författare och översättare som ständigt återvänder till uppväxtsårens Malmö i sina dikter.

Anders Österling föddes i Helsingborg, men växte upp i Malmö och kvarteren kring Petrikyrkan.

Det skånska landskapet och Malmömiljöer

Det blev också det skånska landskapet som kom att bli huvudtemat i Österlings författarskap. Många har nog läst eller hört hans dikt om Ales stenar. Det Malmö och Skåne som figurerar i hans dikter och prosa från tidigt 1900-tal beskriver en svunnen tid.

Debuterade med diktsamling

Anders Österling debuterade 1904 med diktsamlingen Preludier. I senare samlingar som Årets visor (1907) och Idyllernas bok (1917) grundlade han den stil som skulle komma att bli hans kännetecken, en klassisk harmonisk livsåskådning och en jordnära romantik, där den skånska naturen utgör ett huvudmotiv. För Österling framstod Wordsworth och Goethe som andliga släktskaper.

Äldre porträttfoto på Anders Österling. Han sitter med en bok i knät och ser allvarsam ut. Bilden är tagen utomhus i en park eller trädgård.

Anders Österling 1957. Foto: Georg Oddner / Malmö museum.

Kritik i krigstider

Då Österling publicerade sin idylliska lyrik mitt under brinnande världskrig fick han ta emot viss kritik. Somliga ansåg det opassande med tanke på rådande omständigheter. För Österling gällde det dock att hävda det vardagliga och lilla livets glädjeämnen och skönhet som en kontrast till brutalitet, våld och krig, så att inte dessa väsentliga saker gick förlorade i en mörk tid.

Litteraturkritiker och översättare

Parallellt med författarskapet var Österling under många år litteraturkritiker åt ett antal tidningar och 1941-64 verkade han som Svenska Akademiens ständige sekreterare. Han översatte även verk av Goethe, Thomas Mann och flera italienska poeter. I sin ungdom reste Österling till Italien, vars medelhavskultur kom att prägla såväl hans dikter som hans livssyn.

Humorist och agnostiker

Tidens tand får nog sägas ha satt sina märken i Österlings lyrik och i vår egen tid kan de kanske uppfattas som högstämda. Eftersom Österling konsekvent använde sig av rim får många dikter också en ålderdomlig prägel. Däremot kan vi fortfarande lära oss mycket av hans ljusa, apolloniska livsåskådning befriad från illusioner och naivitet. Det är värden såsom måttfullhet, jämvikt och upplevelser av den milda eufori som naturen kan ge oss, som Österling förmedlar i sina dikter.

Porträttfoto på en ung Österling i studentmössa och kostym.

Anders Österling fotograferad 1897-09-01. Foto: Axel Sjöberg / Malmö museum.

sv