$left
$middle

Under 2023-2024 bygger vi om webbsidorna om Malmös historia. Vi ser över texterna och alla artiklar kommer att illustreras med nya och många fler bilder. Det innebär tyvärr att det stundtals kan vara bilder, länkar och karthänvisningar som inte fungerar som de ska. Vi hoppas att ni kan ha överseende med det och att ni kommer att uppskatta våra nya förbättrade sidor om Malmös historia.

Malmö hamn

Malmö hamn vid 1820-talets mitt. Bild av Georg Henric Flensburg.

I nordost hittar vi den mest verksamma delen av hamnen vad beträffar traditionell sjöfart. Härifrån går fortfarande färjor till norra Tyskland.

Vid kajerna lastas och lossas bland annat containrar, spannmål och oljeprodukter. På senare år har även bilimporten från Japan tagit stora ytor av hamnen i anspråk.

Idag är Malmö hamn en del av CMP – Copenhagen Malmö Port AB.

Förändringar i hamnområdet

Nordväst, utifrån Suellstatyn i området, finns ett hamnområde som över de trettio senast åren förändrats totalt.

Tidigare dominerades området av Kockums Mekaniska Verkstad där framförallt varvet stod i centrum. Under de expansiva åren fram till och med sjutiotalet byggdes allt större och större fartyg med hjälp av värdens största bockkran. Ubåtar, järnvägsvagnar, bilar och numer också vindkraftverk har tillverkats i området.

Området förnyas

Efter malmöindustrins krisår på åttio- och nittiotalet var det hög tid att förnya Västra Hamnen.

Malmö högskola tog snabbt plats och med Bo01 som startskott började attraktiva bostadsområden poppa upp, inte minst med Turning Torso. På några år hade bockkranar bytts mot byggkranar.

En mängd småföretag har också tagit plats och arbetstillfällena är lika många som under varvets glansdagar. På universitetsholmen hittar vi de senaste arkitektoniska tillskotten i form av konserthus, kongressbyggnad och hotell under namnet Malmö Live. Byggnader som stuckit i höjden och därmed blivit "Malmhattan".

Malmös inre hamn

Malmös inre hamn är den äldsta delen som binder ihop östra och västra hamnområdet. Dessa kajer har nästan glömts bort sedan Öresundsbron öppnades.

Förr var det här, på Skeppsbron, som malmöborna styrde stegen när resan gick till Köpenhamn. Med färjor och flygbåtar turades det över sundet, och till flygplatsen på Kastrup kunde man ta sig med svävare.

sv