Aleksandr Benois

Den rysk-franske konstnären och scenkreatören Aleksandr Benois blev berömd för sina scendekorationer i både Ryssland och i Paris. Han kallades för teaterns häxmästare och bjöd på fantastiska skådespel i början av 1900-talet.

Aleksandr Benois var en centralgestalt i en gruppering av ryska konstnärer som kallade sig "Konstens värld" (Mir iskusstva). Tillsammans med balettimpressarion Sergej Djagilev startade han på slutet av 1800-talet en konsttidning med samma namn. Konstens värld var ingen enhetlig stilriktning utan en samlingspunkt för många individuella uttryckssätt, för måleri och skulptur, bokillustration och grafisk formgivning och ett nytt, spännande samarbete med teatern och baletten.

Ur denna tvärkonstnärliga krets föddes den legendariska Ryska Baletten i Paris. Aleksandr Benois dekorationer till Djagilevs Ballets Russes från 1909 och framåt gav honom internationell berömmelse. Han utformade scenografin efter varje verks egenart, vilket gjorde hans dekorationer mycket olika — från poetiska nyrokokosalar och parker i Tjajkovskij-baletter till den modernistiska scenografin i Igor Stravinskijs Petrusjka.

Mellan 1918–1926 arbetade han som intendent på Hermitaget i Leningrad. 1926 återvände han till Paris och kom att göra scendekoren till mer än 200 operor och baletter runt om i världen.

II marchese di Forlipopoli

Alexandre Benois, II marchese di Forlipopoli. Foto Malmö Konstmuseum

MM 8496
Kostymskiss till Goldonis La Locandiera
Gouache på papper,1913–1914
46,8 x 30,7 cm
Signatur: Alexander Benois, nvh
Gåva av konstnären 1923

Moscow Art Theatre lät sätta upp Carlo Goldonis La Locandiera (Värdshusvärdinnan), skriven 1753, vid två tillfällen. Benois gjorde scenografin till den andra uppsättningen i februari 1914 där skådespelerskan Olga Gzovskaya spelade huvudrollen.

Markisen av Forlipopoli är en av två adelsmän i pjäsen som tävlar om den sköna värdshusvärdinnan Mirandolinas gunst.

Servitore del cavaliere

Alexandre Benois, Servitore del cavaliere. Foto Malmö Konstmuseum

MM 8495
Kostymskiss till Goldonis La Locandiera
Gouache på papper, 1913-1914
47,4 x 30,1 cm
Signatur: Alexander Benois, nvh
Gåva av konstnären 1923

I pjäsen segrar kärleken i slutet i form av betjänten som vinner värdhusvärdinnans hand.





Commedia italiana

Alexandre Benois, Commendia italiana, 1908. Foto Malmö Konstmuseum

MM 8507
Scenografiskiss
Tempera på papper, 1908
76 x 58,5  cm
Deponerat av Baltiska utställningens styrelse 1923

När Benois vistades i Paris i slutet av 1890-talet blev han fascinerades av livet i Versailles och Louis XVI-epoken. Vilket en kan se i denna scenografiskiss.



Mariage forcé

Alexandre Benois, Mariage forcé, 1913. Foto Malmö Konstmuseum

MM 8508
Scenografi skiss
Tempera på papper, 1913
50 x 70  cm
Signatur: Alexander Benois, nhh
Deponerat av Baltiska utställningens styrelse 1923

Scenografi skiss till Molieres pjäs Mariage forcé, uppförd på Moscow Art Theatre 1913.

Senast ändrad: 2014-10-30 14:18