Kuzma Petrov-Vodkin

Kuzma Petrov-Vodkin var en rysk konstnär, konstteoretiker och författare. Han hade en renässanssyn på konst och vetenskap där dessa inte var åtskilda.

Petrov-Vodkin föddes i Khvalynsk 1878, en by isydvästra Ryssland, som son till en skomakare. Tack vare kontakter tog han sig in på Moskvas konstakademi 1897 där Valentin Serov, Isaak Levitan och Konstantin Korovin undervisade. Han gjorde även studieresor till bland annat München 1901, och Frankrike 1905–1908, där han deltog på Salongen i Paris 1908 med målningar baserade på en resa till Nordafrika 1906.  Han reste även till Italien, Grekland och Turkiet innan han återvände hem till Ryssland.

Under 1910-talet blev Petrov-Vodkin inflytelserik i S:t Petersburgs konstliv bland annat som medlem av konstnärsgruppen"Konstens värld".  Han utvecklade ett starkt personligt formspråk, där han lyckas förena det klassiska måleriet med moderna trender. Han var inspirerad av tyska och franska symbolister men ganska snabbt distanserade han sig från symbolisterna för att istället ta till sig ryskt ikonmåleri, 1500-tals fresker i ryska kloster samt  rysk folklore. De komplicerade allegoriska kompositionerna byttes till enklare motiv som moderskap, arbete och barndom.  Han har i sin konst och i skrift presenterat egna teorier om bildens färgmässiga och perspektiviska uppbyggnad. Bland annat valde han ut färgerna rött, blått och gult som huvudfärger för sitt symbolistiska måleri. Samspelet mellan dessa färger inom bildrummet uttryckte enligt honom den filosofiska bilden av universum.

Den ryska revolutionen gjorde att många ryska konstnärer flydde landet. Petrov-Vodkiv kom dock att stanna kvar. Hans dekorativa ytstil passade det nya sovjetiska samhället som byggdes upp. Han arbetade bland annat med scenografi och som lärare på konstskolor i Petergrad.  Han lärde ut till sina elever att se jorden som en planet och att inte försöka efterlikna andra. När Stalin kom till makten lanserades socialrealism och här passade inte Petrov-Vodkin in så han kom snabbt att falla i glömska efter sin död 1939. Under de sista 20 åren hör han till de konstnärer som återupptäckts och efterfrågas nu ständigt.

Arbetaren

Kuzma Petrov -Vodkin, Arbetaren, 1912

Kuzma Petrov-Vodkin, "Arbetaren", 1912. Foto: Andreas Nilsson/Malmö Konstmuseum

Oljemålning på duk, 1912
122,4 x 84,7 cm
Signatur samt datering, nvh
Inköpt av konstnärens änka via sovjetiska staten, 1948

Målningen "Arbetaren" är från samma år som Petrov-Vodkins mest berömda verk "Den röda hästen vattnas". De båda verken uppvisar konstnärens tekniska kunnande och hans förmåga att kunna driva förenkligen till det yttersta, utan att lämna sin naturalistiska syn på konsten. I "Arbetaren" ser man tydligt hur Petrov-Vodkin lyfter fram den röda, blå och gula färgen.

Målningen finns utställd i museets permanenta utställning Från 1500 till Nu.

Senast ändrad: 2014-10-30 14:25