Efter badet

Konstnärer har i alla tider skildrat sommar, sol och hav. Här möter du västkust och östkust, skärgård och små fiskesamhällen som invaderas av sommargäster år efter år. Några konstnärer fångar känslan av att drömma sig bort en stund i en varm sanddyna, andra skildrar skuggan under ett träd under dagens hetaste timmar.

Att bada i havet blev på modet först under 1800-talets slut i Sverige. Det ansågs vara hälsosamt och stadsbor ur de övre samhällslagren reste till kusten. Många fiskesamhällen omvandlades snabbt till populära badorter. Även konstnärerna sökte sig till kusterna för att fånga ljuset och stämningen, och många målade och skissade utomhus, direkt inför motivet, vilket inte varit praxis tidigare. Gustav Rydberg (1835-1933) åkte till Arild i nordvästra Skåne där han fängslades av skimret från havet, miljön med dess fiskarbefolkning och de vackra omgivningarna. Runt sekelskiftet 1900 blev den ljusa sommarnatten ett centralt motiv i den nationalromantiska strömningen. Stämningsfullt måleri kan ses i Fritz Kärfves Vinfärgade havet från 1911 och i den ryske konstnären Alexander E Yakovlevs Landskap med figurer, ca 1912-14. Titeln Efter badet är hämtad från en målning från 1916 av Ernst Norlind som var verksam bland annat på Borgeby slott utanför Lomma.

Kallbadhus som Ribersborg byggdes och i Skåne var man tidig med gemensamhetsbad, alltså att män och kvinnor kunde bada tillsammans, något som tidigare ansetts opassande. Det blev också modernt att visa att man kunde simma och dyka. Allmän simundervisning genomfördes och snart blev badandet något för alla, inte enbart för de bättre bemedlade. På 1920-talet kom stranden alltmer i fokus och det byggdes omklädningshytter och badbryggor, jämför Johan Johanssons målning från Forte dei Marmi på den italienska västkusten. Stranden blev en social plats. Man byggde även hopptorn, vilket kan ses i målningen Från Bygdö av Olle Olsson-Hagalund.

Synen på solande förändrades i och med havsbadandet. Före 1900 förknippades solbränd hud med hårt arbete utomhus, men snart blev solbränna något som tydde på hälsa och friskt friluftsliv. Kändisar som modeskaparen Coco Chanel och konstnären Pablo Picasso tillbringade somrarna på den franska Rivieran, och att sola blev ett mode. I sommartid, från 1949 av Brita af Klercker, skildrar en kvinna som lagt sig för att sola bland sanddynorna.

Under en regnig sommardag kan kanske dessa motiv stilla din längtan efter sol och ett dopp. Vill du se mer konst där vatten spelar en central roll? Följ ett "spår" som guidar dig till målningar i den permanenta utställningen, se separat spårguide.

Andra konstnärer vars verk visas är bland annat Carl Larsson, Helene Schjerfbeck och Ellen Trotzig. Ett antal målningar från museets unika ryska samling har också plockats fram.

Senast ändrad: 2016-06-21 10:46