Eric Lennarth – Rekonstruktion

30 januari–28 mars 2016

Vykort i svart, vitt och rött.

Eric Lennarth, "Del av seriell struktur/reliefmålning", 1980-talet

Rekonstruktion är en sammanfattning av Eric Lennarths konstnärskap. Under sju decennier har han arbetat i en konkret och minimalistisk stil.

Vernissage

30 januari kl. 14

Malmö Konstmuseum, 2:a våningen

Invigningstal av konsthistorikern och kritikern Thomas Millroth, och Cecilia Widenheim, chef Malmö Konstmuseum.

För Eric Lennarth (f. 1926) är den konstnärliga gestaltningen av rummet av central betydelse. Under hela sin tid som konstnär har han strävat efter att integrera sina verk såväl i konstvärldens miljöer som i stads- eller landskapsmiljöer.

Utställningsprojektet Rekonstruktion påbörjades i Staffanstorps Konsthall 2013. Senare samma år visades utställningen på Vetlanda Museum. Nu landar det på Malmö Konstmuseum för att gå vidare till Sandvikens konsthall hösten 2016. Projektet avslutas 2018.

1954 deltog Eric Lennarth i en samlingsutställning på Salon des Réalités Nouvelles, platsen där den konstruktiva, den optiska och nonfigurativa konsten kunde studeras i Paris. Han inspirerades av ett flertal konströrelser som hade framträtt i Europa före andra världskriget, De Stijl i Holland, Bauhaus i Tyskland och Abstraction-Création i Frankrike.

Året därpå hade Eric Lennarth sin första utställning i Sverige. På Lilla Konstsalongen i Malmö presenterades serier av vita och svarta pappskivor med tunna linjer i färg som gav möjlighet till variationer och kombinationer. Han skrev att han ville skapa en konst som är variabel, och ”som fyller funktionskraven för vår tid och dess rumsgestaltning”. 

Stavar i mässing och koppar ställdes ut tillsammans med målade lamellskivor i trä på Galerie Colibri i Malmö 1956. Dessa skivor i lamellträ fungerade som ”miljöelement” med möjlighet att kombineras och kopplas samman till nya former för att på så sätt aktivera utställningsrummet. Intresset för opkonsten under 1960-talet sporrade till att arbeta med visualiseringar som tog aktiv del i betraktarens upplevelse av det omgivande rummet. Objektens geometriska former, ofta i svart och vitt, förvillade och kunde påverka betraktarens synupplevelser på ett dynamiskt sätt.

Under en tid lämnade Eric Lennarth utställningsrummen på konsthallar och museer och begav sig ut i det offentliga rummet. Han aktiverade Södra Förstadsgatan i Malmö och placerade ut en lång rad med polkagrisrandiga betongpelare i varierande höjd i samband med utställningen Big Scale 1991. Även landskapet engagerade honom. Den "Randiga mattan", 400 meter lång skapad av gula plaströr, rullades ut i Galjevångsparken i Lund 1988. Året innan deltog han i den första utställningen som ägde rum på Wanås slott. En stig genom skogen kantades av vita betongbalkar. I installationen ”Agrar referens” i Marsvinsholms skulpturpark refererade han både till stad och till land. Varningsplank i gult och rött stöttade moderna höbalar insvepta i vit plast.

Eric Lennarths rumsgestaltningar från de senaste tjugo åren bygger på ett antal färdiga moduler i trä som placeras ut i dialog med utställningsrummet. Modulerna utgår från måttet 120 x 120 cm, vilka sedan kan delas i sektioner. Färgerna svart, vitt och rött dominerar. Med Eric Lennarth som regissör agerar relieferna och skulpturerna som visuella och stämningsskapande tillägg till rummet.

Senast ändrad: 2016-03-29 10:03