Utställningstekniker

Visst du att det jobbar flera tekniker på Malmö museum? Kika in hos en av museets utställningstekniker och lär dig mer om hur en arbetsdag kan se ut.

Porträttfoto av utställningstekniker Bengt Dahlström.

Bengt Dahlström är utställningstekniker och har arbetat på Malmö museum sedan 1995.

Vad gör du på jobbet?

Jag jobbar mest som snickare. Oftast bygger jag montrar och annat till utställningar. Jag är också med och bygger upp utställningar i utställningslokaler och målar ibland.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Det ser lite olika ut. Jag är mest i snickeriet och bygger. Vad jag bygger beror på vilken utställning vi arbetar med och vilken formgivare vi har. Vid varje projekt får jag ritningar att utgå ifrån. Jag räknar utifrån dem ut hur mycket material som går åt och hittar på konstruktioner och lösningar. Jag har byggt allt möjligt, det vanligaste är montrar men jag har också byggt kopior på föremål, en stol till tomten och en rullande häst. Jag har byggt mycket konstigt genom åren.

Vad tycker du är roligast med jobbet?

Att det varierar så mycket, att man får göra olika saker och att det är självständigt. Jag får tänka ut mycket saker själv.

Vilken är den vanligaste frågan du får på jobbet?

Kan du bygga en sådan här? Går det att göra det här?