Shu Lea Cheang är konstnär och filmskapare vars verk omvandlar kön, genrer och handlingsmönster samtidigt som de aktivt intervenerar med sociala gränssnitt och öppna nätverkskonstruktioner. Hon är en pionjär inom digital media, och hennes BRANDON (1998–99) var det första web-konstverket som köptes in av Solomon R. Guggenheim museet i New York. Från 90-talets homesteading cyberspace har Cheang nu tagit sin tillflykt till en post net-crash BioNet zone, från vilken hon tar sig an viral kärlek and bio-hacks i en ny cykel av verk. Under Venedig Biennalen 2019 representerade hon Taiwan med multimedia installationen 3×3×6. Cheang arbetar för närvarande med UKI, en viral alt-reality scifi film. http://mauvaiscontact.info
Matthew Fuller är professor i kulturvetenskap vid Goldsmiths College i London. Som författare är han versam inom mediateori, software studies, kulturteori och samtida skönlitteratur. Fuller är också konstnär och har samarbetat med flera grupper. Hans publikationer innefattar How to be a Geek, essays on the culture of software (Polity 2017), tillsammans med Andrew Goffey, Evil Media (MIT 2012) and Bleak Joys, aesthetics of ecology and impossibility (Minnesota 2019) skriven tillsammans med Olga Goriunova. Fullers bok How to Sleep: The Art, Biology and Culture of Unconsciousness, (Bloomsbury 2018) är en given utgångspunkt för Sleep-serien.
Aktivistnätverket METOOD (MFK, Metood För Konstnärlig frihet) började som en intervention i efterdyningarna av konstnärernas Me Too-upprop ”Konstnärlig Frihet” 2017. Vi har sedan dess organiserat sammankomster och program på olika lokala konstinstitutioner, med ambitionen att förskjuta maktstrukturer inifrån. Vi anammar en lustfyllt detroniserande ”röst i tillblivelse”, som uppehåller sig vid den paradox det innebär att tala som ett definierat ”vi”. I oktober 2019 förenade vi vårdsektorterminologi med institutionskritik i produktionen Inspektionen för våld och omsorg (IVåldO), som bl.a. förhöll sig till den svenska folkhälsodiskursens bio- och nekropolitiska aspekter. I maj 2020 genomförde vi The Governmental Waffle Barbecue, där vi för talan för och som ”the chronic commons”. Verket kommer publiceras online via tidskriften Paletten.
METOOD arbetar efter förmåga, utifrån och mot en situerad kroppspolitik, med den gemensamma uppmaningen ”Do the Wild Thing”
Tawanda Appiah är Zimbabweansk curator, forskare och skribent, för närvarande bosatt i Sverige. Hans arbete undersöker kolonialism, nekropolitik, affekt och motstånd genom en dekolonial och queer praktik. Han är redaktör för Njelele Art Station, och har tidigare arbetat som co-curator för Skånes konstförening, och curator för utbildning vid National Gallery i Zimbabwe. Nyligen genomförda curatoriella projekt och interventioner innefattar No Country Like (Skånes konstförening, 2018); Better Safe and Sorry (Moderna Museet, 2018); Something Happened (Skånes konstförening, 2019); On Practices (Malmö Konsthall och Skånes konstförening, 2019); To Where Are We Beautifully Going? (2020)
Parvin Ardalan är journalist, författare och feministisk aktivist. Hon har arbetat som chefredaktör för feministiska webplattformar i Iran och är medgrundare till Women's Cultural Center och The One Million Signatures Campaign – en gräsrotsrörelse som syftar till att avskaffa diskriminerande lagar mot kvinnor. För dessa insatser erhöll hon Olof Palmepriset 2007. Hennes intresse för sociala rörelser, genus och migration ledde till att hon engagerade civilsamhället och flera kulturinstitutioner och därigenom skapade Women Making HERstory, ett projekt inriktat på att avslöja, visualisera och omformulera livsberättelserna om kvinnor med migrationsbakgrund i Malmö. Arbetet ledde vidare till Migration Memory Encounters, där kunskaper, erfarenheter och minnen från migranter inom olika kulturfält återupptäcktes genom performances och installationer i Sverige. Dessa två processer ledde till arbetet som projektledare vid Rörelsernas museum i Sverige.
Ansar Bakir är Irakisk-Suedi, och grundare och konstnärlig ledare för Shakomako, en fysisk och digital plattform som lyfter fram och hyllar samtida konst och kultur från Mellan Östern och Nordafrika. Som infödd Malmöbo har han även producerat en andlig konsertserie, kortfilmsfestivalen Queer MENA, och bokat artister till World Pride 2021. Han arbetar också med ALEEF, en av de största kulturfestivalerna för MENA-diasporan i norra Europa.
Ida Börjel är poet och översättare bosatt i Malmö. Hon har erhållit flera tunga priser för sina fem diktsamlingar, däribland Konsumentköplagen: juris lyrik, Skåneradio, Miximum Ca Canny Sabotagemanualerna you cutta da pay, we cutta da shob (Commune Editions 2016), och Ma. I det konstnärs-baserade forskningsprojekt Follow The Money vid Malmö universitet undersökte hon nyliberal språkpraktik och hur framgångsberättelser har formulerats, förskönats och cirkulerats. Börjels bok med radiopjäser, Arvodet-Marignalintäkten (Förlaget Anti) och Galina Rymbus Livsrymd (där Börjel medverkat i översättningen från ryska för Ellerströms förlag) publiceras under hösten 2020.
Jeuno Kim har en bakgrund i feminstisk teologi, musik och radio. Hennes konstnärliga verksamhet och forskning fokuserar på ljud, performance, video och text. Hon influeras av den pågående moderniseringen och det västerländska inflytandet i Korea och Östasien, och angelägenheten i de politiska, sociologiska och kulturella frågor som tränger igenom denna veklighet, såsom nationalism, identitetskonstruktion och historieskapande. Kims projekt är fortgående undersökningar av konstnärligt ansvarstagande och användningen av konst som rum för forskning och som en offentlig arena för delat och meningsfullt utbyte. Hennes utställningar omfattar bland annat: Motions, Ludlow38, New York, USA; Death Lab, Finale Form boklansering och performance, HAU2, Berlin, DE; Det radikalt anorlunda vid Sunshine Socialist Cinema, Höja, SE; Give Me Hell, feministisk stand-up performance, Spektraum, Berlin, GER; Orders of the Day, Galleri OK Corral, Köpenhamn, DK; Tingen, Overgaden Institut for Samtidskunst, Köpenhamn, DK; Protein Cooking Show, Lilith Performance Studio, Malmö.
Sainkho Namtchylak (Сайнхо Намчылак, född 1957) är en internationellt erkänd sångerska från Tuva. Hon är bosatt i Wien och uppträder över hela världen. Namtchylak har givit ut sju soloalbum, däribland Stepmother City (2000) och "Like a Bird or Spirit, Not a Face" (2016), och samarbetat med ledande musiker från flera kontinenter. Hon är känd för samtida tolkningar av tuvansk strupsång, eller Khöömei. Med sitt anmärkningsvärda röstomfång på sju oktaver (med över- och undertoner) framhåller Namtchylak att musik och andlighet förenas genom begär, eller genom den anspänning som skriks ut för att återväcka människor.
Cecilia Germain är en konstnär utbildad vid Konstfack. Hon undersöker historieskrivning, koloniala strukturer, folkhälsans villkor och olika modaliteter för hälsa och helande bortom kapitalismens begränsningar.Genom performance, installation, fotografi och text bearbetas normers narrativ, stereotyper och myter. Fiktiva arkiv och iscensättningar av andra verkligheter tar många former. Germain arbetar också med botaniskt material som ibland blir olfaktoriska verk. Hon undersöker etnobotaniken och tittar på dess kopplingar till dagens folkmedicin, kolonial ekonomi och den afrikanska diasporan som hon själv tillhör. Att genom växters mångfacetterade användningsområden även arbeta med det kulinariska, det drickbara och ätliga, är en naturlig utveckling av det engagemanget.