Lättläst guide till valet 2022
Här hittar du en lättläst valguide om de allmänna valen 2022.
I den lättlästa valguiden hittar du svar på frågor
som varför det är viktigt att rösta,
hur du röstar och vilka rättigheter du har.
Du hittar också länkar
med lättläst information och
filmer om valet och politik.
Om den lättlästa valguiden
Den lättlästa valguiden
riktar sig till Malmöbor
som önskar lättläst information
om valet 2022.
Det finns också bilder
längst ned på denna sida.
Även anhöriga, medarbetare
gode män och förvaltare
kontaktperson eller ledsagare
kan använda sig av valguiden.
Denna valguide är resultatet
av valverkstäder som
funktionsstödsförvaltningen
genomförde våren 2018,
för Malmöborna med särskilda behov.
Inför de allmänna valen 2022 har
funktionsstödsförvaltningens
valsamordningsgrupp
uppdaterat valguiden.
Sverige är en demokrati.
Här får alla vara med och bestämma.
Alla människorna i Sverige är lika mycket värda
och har samma rättigheter.
I en demokrati bestämmer
människorna saker tillsammans.
När du röstar i valet
är du med och bestämmer.
Alla människor har något de bryr sig om.
Du vill kanske förändra något
eller behålla något som du tycker är bra.
Vad röstar vi om?
I Sverige röstar vi på vilka personer
som ska bestämma i landet.
De personerna kallas politiker.
Politiker är med i olika partier.
Ett parti är en grupp människor
som tycker likadant i politiska frågor.
Vi röstar vart fjärde år.
Då röstar vi i tre olika val:
• Riksdagsvalet
• Regionvalet
• Kommunvalet.
Du röstar en gång i varje val.
I riksdagen bestäms vilka lagar
vi ska ha i Sverige
och hur mycket skatt vi ska betala.
Kommunen bestämmer
om till exempel skolan samt stöd och omsorg.
Regionen bestämmer
om till exempel sjukhus och kollektivtrafik.
Du väljer själv om du vill rösta
och vad du vill rösta på.
Du bestämmer själv vad du ska rösta på.
Ditt val är hemligt och du måste inte visa
eller tala om för någon hur du röstat.
Du röstar med valsedlar.
En valsedel är en lapp.
Det finns tre färger på valsedlarna
eftersom du kan rösta i tre val:
• Gul valsedel = din röst till riksdagen.
• Blå valsedel = din röst till regionen.
• Vit valsedel = din röst till kommunen.
På valsedlarna står namn på politiska partier.
Du lägger valsedeln med din röst i ett valkuvert.
De olika valsedlarna ska ligga i var sitt kuvert.
Du kan också rösta blankt.
Det betyder att du inte väljer
ett speciellt parti att rösta på.
Då lägger du en tom valsedel i ditt valkuvert.
Du kan rösta blankt i alla valen.
Du kan rösta på olika sätt
• I vallokal på valdagen.
• I vallokal före valdagen.
• Med bud.
• Personer från kommunen hämtar din röst i ditt hem.
Rösta i vallokal
Vill du gå till vallokalen
på valdagen den 11 september
måste du gå till den vallokal som står på ditt röstkort.
Vill du rösta före valdagen
kan du göra det från den 24 augusti till den 10 september.
Då kan du välja vilken vallokal
du vill rösta i.
På malmo.se/val2022 hittar du var de lokalerna finns.
I vallokalen tar du valkuvert och valsedlar.
De brukar finnas på bord vid ingången.
Det finns personal i vallokalen, som delar ut
valkuvert och visar vart du ska.
Om du röstar före valet får du valkuvert
av personalen i vallokalen.
Du kan be vallokalens personal om hjälp
om det är svårt att hitta bland valsedlarna.
Du lägger dina valsedlar i olika kuvert på
ett bord bakom en skärm i vallokalen,
det är ett ett valbås.
Det får bara ligga en valsedel
i varje valkuvert.
Om du vill rösta på en viss person
sätter du ett kryss i rutan framför
den du vill ska bli vald.
Du får bara sätta ett kryss.
Det finns en penna som sitter bakom
bordet vid valskärmen.
Lämna sedan kuverten till personalen
som sitter bakom bordet i vallokalen.
Personalen är röstmottagare och
har en namnbricka runt halsen.
När du röstar måste du visa legitimation.
Det kan vara ett id-kort, ett pass
eller ett körkort.
Har du ingen legitimation kan någon annan
som vet vem du är berätta vem du är.
Den personen måste ha med sig legitimation.
Tillgänglighet
Det finns en lag som bestämmer
att alla rum där man röstar ska vara tillgängliga.
Det betyder att alla ska kunna
komma in i lokalen och lämna sin röst.
Du ska kunna ta valsedlarna lätt.
För dig som sitter i rullstol
finns valbås med låga bord.
Det finns även förstoringsglas
som du kan låna av vallokalens personal.
Du kan få hjälp
Om du inte kan rösta själv kan du få hjälp.
Du kan ta med dig någon som hjälper dig.
Du kan också be någon om hjälp
i rummet där du röstar.
Du bestämmer vem som ska hjälpa dig.
Den som hjälper dig får inte säga
vad du röstat på.
Rösta med bud
Om du på grund av sjukdom,
funktionsnedsättning
eller ålder inte kan ta dig till en vallokal
kan ett bud hjälpa dig.
Budet måste vara 18 år.
Budet kan vara:
• din partner
• din eller din partners barn, barnbarn,
föräldrar eller syskon
• de som jobbar med att hjälpa dig i vardagen.
Information till den som är bud finns på val.se.
Du behöver ett särskilt material
för att rösta med bud.
Detta får du genom att hämta det i
stadshusets reception i Malmö
eller genom att mejla till valnamnden@malmo.se
eller ringa 040-34 33 30.
Valsedlar kan du eller den som hjälper dig
hämta i förväg i vilken vallokal som helst.
Det går också att beställa valsedlar direkt från partierna.
Be någon om hjälp om du inte kan beställa själv.
Du kan rösta med bud
tidigast den 24 augusti.
Rösten får göras i ordning
tidigast 18 augusti.
Kommunen hämtar din röst i ditt hem
Kommunens valkansli kan även ordna så a
tt två personer från kommunen
kommer hem till dig för att ta emot din röst.
Ring då och berätta varför
du inte kan ta dig till en vallokal.
Då ringer du till Malmö stads kontaktcenter på 040-34 10 00.
Innan valet får du ett röstkort med posten.
Röstkortet visar i vilka val du får rösta
och var och när du kan rösta på valdagen.
På röstkortet står också de vallokaler som
finns nära dig där du kan rösta innan valdagen.
Du behöver röstkortet om du ska rösta
före valdagen.
Om du röstar på valdagen i din vallokal
behöver du bara din legitimation.
Får du inte din post till ditt hem
så skickas röstkortet till den som tar hand om
din post.
Den personen ska ge dig ditt röstkort!
Det är bra att komma ihåg var man lagt
röstkortet.
Du kan be någon hjälpa dig
att hålla reda på röstkortet fram till valet.
Om du inte fått ditt röstkort
eller om du tappat bort det
kan du beställa ett nytt genom att
ringa 020–825 825
tidigast den 24 augusti.
Du kan också kontakta valkansliet i Malmö.
Det gör du genom att ringa 040-34 33 30,
eller mejla valnamnden@malmo.se
Det går också att skriva ut ett nytt röstkort
i röstningslokaler där man röstar före valdagen.
Tycker du att det är svårt att förstå
vad som ska hända vid valet?
Eller vill du ha hjälp att förstå vad partierna
tycker så du kan välja vem du ska rösta på?
Då kan du be personal som hjälper dig i ditt
boende eller på din dagliga verksamhet,
din gode man, kontaktperson
eller ledsagare om hjälp.
Du eller någon som hjälper dig kan hämta
valsedlar och kuvert i någon av vallokalerna
där man röstar före valdagen.
Då kan du öva på
att stoppa röstsedlar i ett kuvert
eller välja ut de röstsedlarna
du vill använda.
Tillgänglighet
Alla vallokaler under
förtidsröstningen och
på valdagen
är rullstolsvänliga
med anpassade valbås.
Det finns även förstoringsglas
som du kan låna av vallokalens personal.
Hörselslinga finns vid
receptionen i stadshuset.
Logga tillgängligheten:
Det kan du göra i en
app som heter "Log this place"
Länk:
Tips från Malmöbor
Färdtjänst:
vallokalerna vid Entré och Mobilia
fungerar extra bra med
färdtjänstens parkering.
Lugn miljö:
De första 14 dagarna av
förtidsröstningen
är oftast lugna i vallokalerna.
På malmo.se/val2022 hittar du listan
med förtidsröstningslokaler.
När du klickar på en förtidsröstningslokal
får du mer information om
exempelvis gatuadress och öppettider.
På valdagen den 11 september röstar du här
Om du inte kan ta dig till din vallokal valdagen så kan du också rösta här på valdagen:
- Stadshuset.
- Malmö centralstation.
- Mobilia.
Lättläst information från Valmyndigheten.
Det finns även teckenspråk och möjlighet att få det skrivna uppläst.
8 sidor har lättläst information om valet och partierna
8 sidor har även Alla väljare
om vad de olika partierna tycker.
Du kan också skicka in dina frågor om politik och demokrati.
8 sidor har en ny bok inför valet 2022
om valet och om vad partierna tycker
i de största valfrågorna.
Finns som PDF och fysisk bok.
Logga tillgängligheten i vallokalerna i Malmö
Du kan ladda ned appen Log this place
och berätta om tillgängligheten
i Malmös vallokaler.
Länklista - filmer om valet
TV-intervju om tillgängligt val i Malmö,
producerad av AntennenFilm daglig verksamhet, Malmö stad.
8 sidors bildspel, så går det att rösta
Valguider lättläst och klarspråk för utskrift
Bilder
Bild 1 visar valsedlar.
Den gula går till riksdagen.
Den blå till regionfullmäktige.
Den vita till kommunfullmäktige.
Bild 2 visar valkuvert.
Bild 3 visar en man som står i ett valbås.
Bild 4 visar hur ett röstkort ser ut.



