Berättelser som driver förändring
Bokförlaget Olika drivs av att få in samtiden i bokhyllorna. Genom sina berättelser vill de utmana stereotyper och bidra till att förändra världen.
Marie Tomičić som har en bakgrund i forskarvärlden, frustrerades över att 70 procent av huvudkaraktärerna i böcker var pojkar, att flickor porträtterades som försiktiga och pojkar som äventyrliga. Därför startade hon och barndomsvännen Lovisa Almborg bokförlaget Olika.
– Vi plockar hela tiden upp saker i samtiden. Som intersektionalitet, hudfärg, funktion och nu jobbar vi också mycket med klimat. Jämställdhet är fortfarande viktigt, och olika familjeformer ligger oss varmt om hjärtat. Det är inte lätt men ambitionen är att göra så gott vi kan i varje bok, säger Marie.
Gör böcker tillgängliga
Förlagets första bok om UppfinnarJohanna av Ann-Christine Magnusson och Lovisa Lesse har hittills vuxit till sju titlar och sju filmer på UR Play, översatta till flera språk. Och en stående utställning på Arbetets Museum i Norrköping.
– När vi startade bokförlaget 2007 mötte vi pedagoger som inte visste hur de skulle prata om svåra ämnen. Men fördelen med att läsa en bok är att man kommer förbi sig själv. Man kommer ganska långt genom att böcker som berör olika ämnen är tillgängliga, säger Marie.
Genomarbetade berättelser
Varje manus gås igenom noggrant och skruvas på innan publicering. Kan det vara två pappor i boken, kan berättelsen utspela sig på Rosengård istället för i Malmö?
– Vi jobbar jättemycket med manus och hur allt ska hänga ihop. Representationen är viktig, att det finns många olika barn, med exempelvis olika hudfärg och storlek på kroppar. Det blir ett sätt att inkludera, säger Marie och fortsätter:
– Ibland söker vi olika teman. Ordet hen var inte nytt men vi tog in det i barnboksvärlden med ”Kivi och monsterhund” av Jesper Lundqvist och Bettina Johansson.
En positiv bild
Marie och förlaget vill bidra med det självklara och normaliserande, att barnet ser sig själv speglat på ett positivt stärkande sätt. Ett exempel är bokserien med romska barn i huvudrollen.
– Att få se sig själv i en berättelse där dramat handlar om att vara nervös inför en dansföreställning och som inte har med bakgrund eller utseende att göra är befriande.
Utmanar stereotyper
Olika förlag erbjuder även digitala material och handledning genom normkreativa frågor.
– Vi försöker hjälpa till med hur vi kan prata med barnen utan att falla in i stereotyper. Det är uppskattat. Det kan vara frågor som hur din familj ser ut, hur många hus du bor i och vilka som bor i husen, istället för att fråga vad din mamma och pappa heter, säger Marie och fortsätter:
– I förskolans värld handlar det mycket om värdegrunden, känslor och konflikthantering. Det kretsar oftast kring vardagen och processer människor emellan.
Vad säger läroplanen?
”Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.”