Sagostund med Drag
Skratt, förståelse för olikheter och många, många frågor präglar sagostunderna med Drag Queen Story Hour Sverige.
Vi är ju pojkar, och vi har klänning.
Det är det raka och enkla svaret på en av många frågor Lady Busty och Miss Shameless får när de träffar barn på förskolor och bibliotek. Tillsammans utgör de det svenska kapitlet av den amerikanska organisationen Drag Queen Story Hour.
Sympati och empati
När Lady Busty och Miss Shameless kliver in i rummet i all sin prakt kan de ta andan ur vem som helst. Men efter några inledande ord blir allt självklart.
– När vi klär upp oss så här, då är vi dragqueens. Vi är som skådespelare. Vi tar på oss och spelar en roll. Jag kanske är blyg och tyst hemma men som Lady Busty får jag vara Lilla My. För barnen är detta enkelt och lättförståeligt.
– Det handlar också om att sätta sig in i någon annans situation. Det skapar sympati och empati.
Många frågor
Vi sitter med under en livesänd brunchföreställning med Drag Queen Story Hour Sverige på Malmö stadsbibliotek. Böckerna får liv framför kamerorna när Lady Busty, för dagen utklädd till Lilla My, börjar prata finlandssvenska. Miss Shameless följer med i berättelsen med stor inlevelse. Mimmi Mus-sminkningen är som gjord för förtjusta utrop.
Men varför ska dragqueens läsa sagor för barn? Lady Busty och Miss Shameless berättar om hur de kan ta upp frågor som inte kommer upp i andra sammanhang. De har båda erfarenhet av pedagogiskt arbete, dessutom vet de något om vad utanförskap kan innebära. Men det är inte barnen som står för de flesta frågorna.
– Vi märker att det behövs jättemycket kunskap om HBTQI. Om drag till exempel. Förr sa man dragkings och dragqueens, idag kan alla vara drag, oavsett hur man definierar sig. Vi fungerar som en nyckel. Och när pedagogerna får höra barnens frågor, får de ju reda på vad de är intresserade av och kan ta det med sig till förskolan.
Möter olikheter
Böckerna på Drag Queen Story Hour Sverige handlar ofta om vänskap, kärlek och acceptans. Berättelserna kan vara normkreativa, men inte alltid.
– Vi pratar om hur man är mot varandra, och att möta varandras olikheter. Om jag gillar att leka kurragömma men min kompis vill pyssla kan vi göra det en dag, och leka min lek en annan dag. Sagostunden i sig bygger på mötet och att avdramatisera. Vi trycker hela tiden på att vi är olika. Jag älskade att klä ut mig när jag var liten, jag fick det på förskolan och mina föräldrar accepterade det. Men i skolan blev jag utstött. Jag älskade teater, men när jag blev mobbad trycktes jag ner. Vi vill uppmuntra barnen till att våga ta för sig!
Vad säger läroplanen?
”Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation.”
Vill du ha mer kunskap om HBTQI-frågor?
På www.rfsl.se finns fakta och tips, inklusive en hel lista med förklaringar av begrepp som cisperson, transperson, queer osv.
RFSL står för Riksförbundet för sexuellt likaberättigande.