Anna Branje, Johanna Flodell, Filip Svensson och Arta Shaqiri är projektsamordnare och planerar den fysiska miljön på nya förskolor i Malmö stads förskoleförvaltning.

Anna Branje, Johanna Flodell, Filip Svensson och Arta Shaqiri är projektsamordnare och planerar den fysiska miljön på nya förskolor i Malmö stads förskoleförvaltning. Foto: Sanna Dolck Wall

Därför ser nya förskolor ut som de gör

Säkerhet, miljö och hållbarhet är i fokus när nya förskolor uppförs, utrustas och inreds. Målet är att kunna erbjuda en likvärdig förskola för barnen i Malmö.

Enheten för fysisk miljö ser till att förskolorna blir mer likvärdiga i ytor och funktioner, material och utrustning. Anna Branje, Filip Svensson, Johanna Flodell och Arta Shaqiri är projektsamordnare och agerar beställarombud för alla nya förskolor i Malmö stads förskoleförvaltning.

Styrdokument och riktlinjer

Förr låg utformningen av nya förskolor i händerna på arkitekter och inredningsarkitekter. Då hände det att möbler köptes in som inte alls fungerade i förskolemiljön.

– Den basinredning vi nu använder är framtagen tillsammans med inköpssamordnare, fackliga representanter och verksamhet, förklarar Anna.
Riktlinjen Basinredning för förskolan är en del av förskoleförvaltningens likvärdighetsarbete.

Basinredningen ska alltid kompletteras med lekmöbler för att ge ytterligare en dimension till barnen i verksamheten. Utöver detta kan ateljé och bibliotek utrustas på eget sätt. Allt material måste dock köpas in via ramavtalsupphandlingar.

I december 2020 kom styrdokumentet Funktionsprogram för förskolor i Malmö, som innehåller detaljerad information om vilka funktioner som ska finnas för att få en bra förskola. Det ska numera även finnas ett lokalprogram som är specifikt för varje enskilt nybyggnadsprojekt.

– Det är ett stort arbete som gjorts för att säkerställa att ytor och funktioner i våra nya förskolor fungerar i verksamheten, och för att de ska vara säkra och hållbara över tid, säger Johanna.

Framtidens förskolor

De förskolor som byggs i Malmö nu utgår från avdelningar som jobbar som ”tvillingar”. De kan vara utformade på olika vis, men gemensamt är att man har ett stort allrum med möjlighet till samarbete, ett par grupprum (lekrum och ateljé) och gemensam vila. Utöver detta har förskolan också alltid någon form av gemensamma utrymmen: till exempel en ateljé, pedagogiskt kök, rörelserum, dramarum eller vattenlek.

– Ett generellt tema för förskolorna är att man alltmer vill gå tillbaka mot avdelningsnära utrymmen. Det passar inte alla förskolor men det är en trend, säger Filip.

sv