Alve, 5, och Marian i lektagen. – Nu när barnen känner sig trygga med mig så kommer de till mig trots att jag inte kan svenska. Barnen känner inga begränsningar, och det går mycket bättre att kommunicera utan ord än vad jag trodde det skulle göra, säger Marian.

Alve, 5, och Marian i lektagen. – Nu när barnen känner sig trygga med mig så kommer de till mig trots att jag inte kan svenska. Barnen känner inga begränsningar, och det går mycket bättre att kommunicera utan ord än vad jag trodde det skulle göra, säger Marian. Foto: Sanna Dolck Wall

Den svenska förskolan en utopi i Spanien

Inbjudande rum med pedagogiska material och treåringar som själva tar hand om disken. Förskollärarstudenten Marian Vico Santana från Spanien reflekterar över vardagen på förskolan i Sverige.

Förskollärarstudenten Marian Vico Santana

Praktikanten Marian Vico Santana från Spanien sitter tillsammans med pedagogen Priscilla Perez och fyra barn vid det avlånga bordet. Barnen på Svansjöns förskola ritar, skriver och målar och visar upp sina alster för varandra. Marian pratar spanska och engelska. Priscilla som förutom svenska talar spanska och engelska bistår då och då med översättning.

– Nu när barnen känner sig trygga med mig så kommer de till mig trots att jag inte kan svenska. Barnen känner inga begränsningar, och det går mycket bättre att kommunicera utan ord än vad jag trodde det skulle göra, säger Marian.

Mitt första intryck var wow, det här är inte ett hus, det är ett hem.

Marian tillsammans med barn på Svansjöns förskola

Erasmus+ som möjliggörare

Marian studerar till förskollärare på Universitat Autònoma de Barcelona. Hon har valt att göra sin verksamhetsförlagda utbildning i Sverige, vilket är möjligt genom det EU-finansierade programmet Erasmus+. Marian fick kontakt med den spansktalande förste förskolläraren Anna Larsson som även ordnade boende. Från september till mitten av december 2022 befinner sig Marian på Svansjöns förskola. Hon är två veckor in i praktikperioden och har redan fått många nya intryck.

– När jag kom till Svansjön och såg alla rum och ytor för lek med inspirerande material blev jag imponerad. Mitt första intryck var wow, det här är inte ett hus, det är ett hem. Här finns många vuxna, barnen har det bekvämt och det känns mer som att man är en stor familj, säger Marian och fortsätter:

– Jag ser aktiviteter som integreras med matte, och olika ämnen som mixas. I Spanien kör vi ett ämne i taget, först matematik sedan språk, och så vidare. Och när Colin, 3 år, har ätit upp maten tar han tallriken, slänger resterna och sätter ner tallrik, glas och bestick i diskmaskinen. Ofattbart, han är tre år! Det är också något jag vill ta med till Spanien.

Kommunikation mer än ord

De fyra barnen dyker ner i lådan med delar till en tågbana i trä. Marian pratar engelska samtidigt som hon använder gester, pekar och visar barnen hur hon menar.

– Här är min lägenhet, säger Tristan och visar en färgglad byggnad över tågrälsen.

– Jag ska bygga en lång tågbana, säger August medan Alve samlar ihop tågloken. Luna placerar tågen på banan. Tristan bygger broar med Priscilla.

– Vi kan byta den delen, säger Tristan och får en bättre passande del av Priscilla.

– Ja, okej, säger Marian och nickar när Alve visar att han vill byta ut en tågräls.

– Jag älskar mitt jobb. Jag föredrar att jobba med små barn eftersom jag är en aktiv person och behöver rörelse, säger Marian.

Studier i Spanien

Under sin utbildning studerar Marian bland annat en metod som ett sätt att hantera konflikter mellan barn.

– Vi kallar metoden New School och den går ut på att sätta barnen i centrum. Om två barn har en konflikt, då frågar jag vad det är som händer. Jag behöver information och det får jag genom att lyssna och prata med dem. Det är en metod som jag har lärt mig mycket av.

Alve, 5, och Marian i lektagen. – Nu när barnen känner sig trygga med mig så kommer de till mig trots att jag inte kan svenska. Barnen känner inga begränsningar, och det går mycket bättre att kommunicera utan ord än vad jag trodde det skulle göra, säger Marian.

Den spanska förskolan

Det är vanligt att barn börjar på förskolan från fyra månaders ålder i Spanien. Den kommunala förskolan för barn upp till tre år är öppen från klockan 9 till 16:30. Vårdnadshavarna betalar extra för lunch. Barnen kan äta hemma om de vill men får inte ta med sig mat.

– I Spanien är vi en pedagog på 25 barn från tre års ålder, vilket gör det svårt att hålla i aktiviteter. I Sverige har ni tre- till femåringar i samma grupp, medan det är åldersuppdelat i Spanien. De yngre barnen har mycket frihet att göra vad de vill. Förskolan från tre års ålder och uppåt är mer lik en skola och sker vanligen i ett rum med bänkar, kateder och en stor tavla längst fram, berättar Marian.

sv