Mitt i huset finns de gemensamma utrymmena med en stor ateljé. Zein, 3, är på upptäcktsfärd. Ateljerista Lina Pihl hänger på.

Mitt i huset finns de gemensamma utrymmena med en stor ateljé. Zein, 3, är på upptäcktsfärd. Ateljerista Lina Pihl hänger på. Foto: Sanna Dolck Wall

Grönt och tillgängligt på Ärtan

Nyöppnade Ärtans förskola präglas av inspirerande och tillåtande miljöer. Den gröna och natursköna innergården lockar till utforskande och rörelse.

Zein, 3 år, på Ärtans förskola. I bakgrunden Maria,5 år.

Zein, 3 år, på Ärtans förskola. I bakgrunden Maria,5 år.

Redan på håll ser förskolan inbjudande ut med tegel i två nyanser och runda, gröna fönster i olika höjd och storlek. Naturliga material präglar förskolan, kulörerna är jordnära och varje avdelning har rymliga burspråk för barnen att krypa upp i och titta ut genom. I husets mitt finns gemensamma utrymmen med en stor ateljé och ett avgränsat rum för vattenlekar.

Utemiljöerna lockar till utforskande och lärande. Här finns bland annat hinderbana över bro och stockar i den gröna och lummiga vegetationen, en ränna för vattenlek och odlingslådor. Ärtans förskola är ny och invigdes i augusti.

– Barn gläds över olika saker, och här finns verkligen något för alla. Tanken är även att andra förskolor i området ska kunna komma hit med sina barngrupper, säger Lina Pihl, ateljerista.

Runda fönster exteriört och interiört tillhör Ärtans fysiska signatur. Hanija, Hazal och Zein tittar ut.

Kreativt skapande

Ateljén är rymlig och ljus. Öppningsbara glaspartier gör det enkelt att låta verksamheten pågå både ute och inne. Flera olika stationer står färdiga att användas i ateljén och bjuder in till fantasifullt skapande. Vaskar, staffli och diverse material som bäddar för kreativitet är tillgängliga på barnens nivå.

– I början av terminen har vi observationsveckor, vi tittar på vad barnen gör, vad de är intresserade av och så erbjuder aktiviteter vi utifrån det. Jag längtar tills vi kommer in i det projekterande arbetet, och när vi sätter upp barnens dokumentationer och bilder. Det är då ateljén blir levande, säger Lina.
Maria, 5, och Zein, 3, utforskar målandet i ateljén. Zein spiller en droppe färg på golvet. Han undviker att trampa på färgfläcken och fortsätter att måla med långa penseldrag.

– Titta på min hand, säger Zein och visar upp sin hand som är röd av målarfärg.

– Jag målar rosa på väggen, säger Maria.

Maria, 5, och Zein, 3, målar koncentrerat.

Inbjudande miljöer

På varje avdelning och för barn i alla åldrar finns tre mötesplatser inriktade på att rita, måla och skapa med lera. Böcker finns på varje avdelning och i alla rum. Idén med tre ateljémötesplatser kommer från Lindängehus där Lina tidigare arbetat.

– Vi delar erfarenheter med varandra och har gjort om idén så att den passar oss på Ärtan, säger Lina.

På Ärtan finns även rum för rollekar och digitalt meningsskapande samt bygg och konstruktion.

– Dessutom har vi ett bibliotek med möjlighet att projicera video och bilder på väggen och att använda språkande på olika sätt, säger Andrea Donoso, förskollärare.

På ovanvåningen finns målarmötesplatsen. Där hittar vi Hazal, 3, och Hanija, 3; de skapar berättelser.

– Titta, jag målar pappa. Lillebror sover, jag målar vatten, munnen och näsa, säger Hazal.

– Jag ser en fisk i vattnet, säger Hanija.

Olika uttryckssätt

Arbetet på Ärtan bygger på barnens processer, där ett exempel är hur barn i olika åldrar tar sig an olika material.

– Det är spännande att se. Barnen designar i sin miljö och visar oss att det tillgängliga materialet kan användas på olika sätt. Vi placerade exempelvis burkar med lock på en hylla i barnens nivå. De yngre barnen valde ändå att placera burkarna på golvet. De fortsatte därefter att flytta runt burkarna och organisera dem på olika sätt, säger Lina.

Förskolan jobbar med den estetiska lärprocessen i barnens utveckling. Flera tillgängliga mötesplatser och miljöer ger barnen möjlighet att upptäcka olika sätt att uttrycka sig på utöver det verbala.

– Vi vill att barnen ska upptäcka saker själva och reflektera över det de gör. Våra mötesplatser gör att barnen hittar olika sätt att vara delaktiga, säger Andrea.

– En del har kanske ett annat språk med sig hemifrån. Då är det extra viktigt att vi som förskola erbjuder många sätt att uttrycka sig på, vilket ger barnen fler möjligheter för en meningsfull tillvaro.

sv