Malmö stad
Barnen kommer förberedda till föreställningen Väntarna och spänningen stiger när leksakerna i föreställningen söker sina ägare

Barnen kommer förberedda till föreställningen Väntarna och spänningen stiger när leksakerna i föreställningen söker sina ägare Foto: Sanna Dolck Wall

Musimatik med operabesök

Femåringar från Kroksbäck och Bunkeflostrand utforskar operans värld. Besöket på Malmö Opera är en del i projektet Musimatik som kombinerar musik, matematik och språkutveckling.

Höstsolen värmer gott när förskolebarn med gosedjur i famnen anländer med buss till Malmö Opera. Barnen samlas utanför ingången till Operaverkstan och entrébiljetter delas ut. Många av dem besöker en opera för första gången.

– Det är första gången för mig också, vi ser till att spara biljetterna som minne, säger Rana Obeh, barnskötare på Bullerbäcks förskola. Hon fortsätter:

– Vi har sett videoklipp från en operaföreställning och några barn undrade varför de skriker så högt. Det ledde till en diskussion kring vad en operaföreställning är och hur en operasångare sjunger.

Biljetten är viktig, hela upplevelsen av att gå på operaföreställning ska erfaras.

Var är Katarina?

Förväntansfulla barn tar plats på mjuka bänkar klädda med Malmö Operas signifikativa mönster. Scenen är upplyst. I föreställningen Väntarna saknar leksakerna sin ägare. Det är spralliga Trasmaja, den luddiga Kaninen, Björnen med ett öga, tidningsläsande Krokodilen och den glittriga Undulaten som väntar på Katarina.

– Vi har fått tips på hur vi kan förbereda barnen inför föreställningen. Vi har exempelvis fått se hur en av karaktärerna, Trasmaja, sjunger och rör sig med sin röda dräkt, säger Raziyeh Clasi, barnskötare på Bullerbäcks förskola.

– Min nalle heter Elsa och vi ska titta och lyssna på opera, säger Belinay, 5 år, Bullerbäcks förskola.

– Det är opera och alla leksaker sjunger allt de säger, förklarar Rana för barnen.

– Min nalle heter Adira. Nallen fick följa med Mohamed, 5 år, till operaföreställningen.

Uppstart Musimatik

Operabesöket är en del av projektet Musimatik – ett utvecklingsarbete kring musik, matematik och språkutveckling. Musimatik är en samverkan mellan förskoleförvaltningen och Malmö universitet och stöds av regionalt resurscentrum Musik i förskolan.

Tre förskolor i Kroksbäck och en förskola i Bunkeflostrand ingår i projektet som går ut på att stärka och utveckla pedagogernas kunskaper i att leda och undervisa i musik och matematik. Musimatikprojektet startades upp på förskoleområdets verksamhetsutvecklingsdag och en del av dagen viktes till en interaktiv workshop som hölls av Malmö Opera. Rana och Raziyeh är två av dem som var där.

– Det handlade om hur kropp och röst kan användas som verktyg för att förstärka upplevelsen av musiken. Och om att gestalta känslostämningar, säger Rana.

Barnen kommer förberedda till föreställningen Väntarna och spänningen stiger när leksakerna i föreställningen söker sina ägare.

Scenen är upplyst, förväntan surrar i luften

Musik och rörelse som språk

Förskolornas förste förskollärare handleder kollegiala reflektioner med alla pedagoger i området kring musik och matematik. Bakgrundsmaterial som artiklar och filmer har tagits fram av Anders Wiking, förskollärare med musikprofil. Han har i uppdrag att stötta arbetslagen med det praktiska kring undervisning av musik och matematik. Som en del i Musimatikprojektet har barnen på förskolorna exempelvis använt olika instrument i kombination med rörelse.

– Det blir som ett annat språk. Barnen bekantade sig med olika instrument och hittade på egna rörelser, och de upptäckte att det går att leda andra utan att använda ord. Vi såg att de barn som ofta är tysta gärna ville vara med och styra leken genom rörelser som gruppen härmade, säger Raziyeh.

sv