Serene Rosberg, förskoledirektör i Malmö stad

Serene Rosberg, förskoledirektör i Malmö stad Foto: Sanna Dolck Wall

Resan fortsätter

Ibland behöver vi stanna upp och se bakåt för att kunna blicka framåt och staka ut vägen på bästa sätt. Det som är självklart för oss idag, är resultatet av en ständig rörelse.

Omslag Fokus förskola nr 2 2022

Att ramarna för förskolan finns i skollagen och förskolans läroplan känns naturligt för oss idag. Då kan det vara bra att påminna sig om att vi närmar oss ett 25-årsjubileum. 1998 fick förskolan för första gången en läroplan, och förskolan i Sverige blev en egen skolform.

Vid ungefär samma tid, för drygt 25 år sedan, togs beslut om att organisera Malmö i stadsdelar. Arbetet med den nya läroplanen kom alltså att ske i tio stadsdelsnämnder. Så småningom blev det tydligt att krafterna behövde samlas för att stärka likvärdigheten. Så föddes förskolenämnden och förskoleförvaltningen. På vägen har vi fått syn på förskolans särart och specifika uppdrag.

Vi vet att förskolan har en större potential att bryta social ojämlikhet än satsningar som kommer senare i livet. I arbetet för goda och trygga uppväxtvillkor för alla barn har förskolan en given plats som skyddsfaktor. Samtidigt ser vi i Malmö idag skillnader som behöver överbryggas. Det kräver flera synvinklar.

Utbildningen i förskolan behöver stärka barns möjligheter just nu för att lägga grunden för ett livslångt lärande. Det viktigaste är förstås alltid mötet mellan barnen och er kollegor på förskolorna. Det är i det mötet alla goda intentioner och mål tar sig uttryck och omvandlas till energi framåt.
Jag ser fram emot att få fortsätta resan tillsammans med alla er kollegor i förskolan!

Vi vet att förskolan har en större potential att bryta social ojämlikhet än satsningar som kommer senare i livet.

sv