Maria Ohlsson, Gosia Helleblad och Anneli Hansen.

Maria Ohlsson, Gosia Helleblad och Anneli Hansen. Foto: Sanna Dolck Wall

Stärk ditt positiva samspel

En upplevelse mer än en fortbildning. Så beskriver specialpedagogen Maria Ohlsson och hennes kollegor Anneli Hansen och Gosia Helleblad programmet Vägledande samspel, ICDP, som de ger till grupper av medarbetare och gärna hela arbetslag.

Relationerna till barn, kollegor och vårdnadshavare är grunden för arbetet i förskolan. Relationerna byggs genom samspel: varje dag, hela tiden. Vägledande samspel, ICDP, är ett program som hjälper pedagoger att förstå hur man samspelar och utvecklar sin relationskompetens.

Har du någon gång funderat över hur du berör en annan människa, eller berörs själv? Då är ICDP något för dig.

Upplevelsebaserad vägledning

– Har du någon gång funderat över hur du berör en annan människa, eller berörs själv? Då är ICDP något för dig. Det handlar om att få syn på och sätta ord på vårt viktiga samspel i förskolan, berättar Maria Ohlsson.

– Vi som arbetar i förskolan är över lag duktiga på positivt samspel, men det sker ofta intuitivt: vi tänker inte alltid på varför vi gör som vi gör. Vi har också olika lätt eller svårt att nå olika individer, barn såväl som kollegor och vårdnadshavare – och ibland haltar relationerna. Då är det bra om vi har ord för vad som händer och verktyg för hur vi kan göra det bättre, fortsätter Anneli Hansen.

Vägledningen i ICDP, som står för International Child Development Programme, består av sex träffar på två timmar med några veckors mellanrum.

– Vägledningen är väldigt upplevelsebaserad. Som deltagare sitter du inte och lyssnar på föreläsningar utan är hela tiden aktiv med olika frågor, övningar och reflektioner. Det handlar mycket om att vi tillsammans hjälper varandra bli medvetna om samspelets betydelse för relationerna vi skapar, säger Gosia Helleblad.

Material som används i programmet Vägledande samspel ICDP

Material som används i programmet Vägledande samspel ICDP

Hitta det stora i det lilla

Varje deltagare uppmanas att utgå från en relation de har på förskolan som fungerar mindre bra, och att ta reflektionerna från vägledningen med sig tillbaka till jobbet.

– Det är vanligt att deltagare redan vid nästa träff berättar att något har hänt med den där skaviga relationen, den har blivit lite bättre. Inte sällan handlar det om att hitta det stora i det lilla, i de små ögonblicken: du följer ett visst barn i en viss stund med mer närvaro, riktar dig till en förälder på ett lite annat sätt, tänker på ditt kroppsspråk i en viss situation till exempel, säger Maria Ohlsson.

– Att bli medveten om hur du samspelar är ett sätt att hitta nya vägar fram.

Maria Ohlsson, Gosia Helleblad och Anneli Hansen.

Maria Ohlsson, Gosia Helleblad och Anneli Hansen.

Fakta: Vägledande samspel ICDP

  • ICDP, International Child Development Programme, är ett samspelprogram som syftar till att skapa och upprätthålla goda relationer mellan omsorgsgivare och barn.
  • Programmet utvecklades 1985 av de norska professorerna Karsten Hundeide och Henning Rye vid Oslo universitet, och drivs i Sverige av stiftelsen ICDP Sweden (politiskt och religiöst obunden).
  • Med utgångspunkt i bland annat utvecklingspsykologi, sociokulturell teori och neuroaffektiv teori hjälper ICDP pedagoger att utveckla sin relationskompetens och skapa positiva samspel.
  • Inom Malmö stads förskoleförvaltning finns för närvarande 12 ICDP-vägledare som arrangerar vägledning. Intresserad av att delta? Tala med din rektor.
sv