Helén Lysmo är med i ett pedagogistanätverk där hon delar med sig av erfarenheter från Erasmusprojektet.

Helén Lysmo är med i ett pedagogistanätverk där hon delar med sig av erfarenheter från Erasmusprojektet. Foto: Sanna Dolck Wall

Med ögon på Europa

Det projekterande förhållningssättet är i fokus när förskolor i Malmö stads förskoleförvaltning möter förskolor runtom i Europa.

27 förste förskollärare och utvecklingspedagoger deltar i projektet Erasmus+. Halva gruppen har besökt förskolor i Danmark och i höst gör resten av gruppen besök på tre förskolor, en plats för utbildning och kunskapande samt en återbrukscentral i München. Helén Lysmo är den som startade projektet i Malmö stads förskoleförvaltning.

– Fokus ligger på att studera ledarskapet utifrån ett projekterande förhållningssätt. Vi tittar även på hur vi på det sättet kan leda ute i verksamheten tillsammans med pedagogerna. Projektet fungerar dessutom som en förlängning av vår kurs i barns delaktighet och utforskande.

Berätta om något som överraskat dig!

– Mötet med två förskolor i Danmark blev en aha-upplevelse för mig. Vi pedagoger och förskollärare har ofta bråttom för att hinna med allt vi ska göra, men vid det besöket fick jag en känsla av att det går att göra lika mycket utan att rusa. Att stanna upp ”i tid, rum och ro” var begrepp som vi tog med oss från utbytesresan. Det blev en fin bild till att hitta glädje med barnen och ändå känna tryggheten i att följa alla styrdokument.

Vad ger det att åka ut till förskolor i Europa?

– Man behöver verkligen se olika perspektiv, få känslan i kroppen och uppleva att vi kan jobba på andra sätt. Det inspirerar till fördjupning i det vi redan gör i vardagen, men att finna ron i att vårt arbete är en process. Projektdeltagarna har berättat att de känner mer glädje och att de alltmer stannar upp och går på djupet eller breddar sitt arbete.

Vad hoppas ni mötas av i München?

– Förskolorna är inspirerade av Reggio Emilia-pedagogiken och har lång erfarenhet av att jobba projekterande. En av tre förskolor har verksamhet som vänder sig till barn med speciella behov. Det är just det projekterande arbetssättet och att få syn på hur vi själva är i vårt ledarskap vi är ute efter, för att fånga meningsskapandet med barnen.

Erasmus+

Erasmus+ som pågår mellan 2020 och 2027 är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom bland annat utbildning. Programmet ska bidra till ett mer demokratiskt och resursstarkt Europa genom att öka kvaliteten inom utbildningsområdet.

sv