Malmö stad
Ylva Holmberg, forskare och lektor vid förskollärarutbildningen på Malmö universitet.

Ylva Holmberg, forskare och lektor vid förskollärarutbildningen på Malmö universitet. Foto: Sanna Dolck Wall

Musik i förskolan
– Vi behöver bli bättre

Musik i förskolan kan vara så mycket mer än sångstunden. Samtidigt är det idag väldigt olika hur tillgänglig musik är för barn i förskolan. Ylva Holmberg, forskare och lektor vid förskollärarutbildningen på Malmö universitet, ser en osäkerhet kring musikundervisningen i förskolan.

Först som sist: Inget ont om den klassiska sångstunden. Att samlas och sjunga tillsammans kan på en gång vara glädje, lek, spänning och avslappning, samtidigt som musiken kan ge vägar in i berättelser, språkutveckling, matematik och andra ämnen.

– Förskolans läroplan slår fast att musik ska vara både mål och medel, men ofta blir musiken mest ett medel för att lära annat, en slags ”hjälpgumma” för undervisning i matematik eller språk. Det kan bero dels på att musik inte ses som ett eget ämne, dels på att kunskap saknas kring hur musikundervisning i förskolan kan ske, säger Ylva Holmberg.

Ylva Holmberg, forskare och lektor vid förskollärarutbildningen på Malmö universitet.

Ylva Holmberg, forskare och lektor vid förskollärarutbildningen på Malmö universitet.

Utmanas inte

Som en del av två större forskningsprojekt (UndiF, undervisning i förskolan, 2016, och FundiF, Flerstämmig undervisning i förskolan, 2018) har Ylva tillsammans med Ann-Christine Vallberg Roth gjort en enkätundersökning med 374 förskollärare och rektorer från 18 svenska kommuner. En av frågorna rörde vad som kan känneteckna musikundervisning i förskolan.

– Av svaren kan vi se att musikundervisning i förskolan ofta bygger på en svag musikteoretisk grund och att det är tveksamt om barn i förskolan utmanas tillräckligt ur ett musikaliskt perspektiv. Musik i förskolan blir ofta ”görande”: ”vi sjunger den här sången, vi lyssnar på det här, vi tar fram maracas” i stället för att utgå från musikens egna innehållsliga aspekter som dynamik, tempo, klangfärger med mera.

Barnets rätt till musik

Stöd och vägledning för musikundervisning i förskolan saknas till stor del hos Skolverket. Förskollärarutbildningen då? På sju terminers utbildning får den blivande förskolläraren en estetikkurs om 15 högskolepoäng, med cirka två veckors fokus på musik. (Utbildningens struktur regleras av regeringens högskoleförordning.)

– Vi behöver bli bättre på att basera vår musikundervisning i förskolan på forskning. Ett sätt är att arbeta mer utifrån musikdidaktiska tankar med fokus på musik som konst, vetenskap och hantverk: en undervisning som drivs av barnets rätt till musik för musikens egen skull, säger Ylva Holmberg.

Det finns nästan en norm i att det bara är den som ”kan” spela och sjunga som kan leda musikundervisningen på en förskola.

Inte bara den som "kan"

En annan, mer informell omständighet som kan spela in i hur musikundervisningen blir ute på en förskola är kopplingen mellan musik och att kunna och våga.

– Det finns nästan en norm i att det bara är den som ”kan” spela och sjunga som kan leda musikundervisningen på en förskola. Då kan det i värsta fall bli så att det enbart är den som ”kan” som leder och att kollegorna drar sig undan. Men försök att tänka tvärtom i stället. Stötta den som vågar och låt dig själv inspireras av den där kollegan som kan spela och sjunga. Försök lära dig lite och se det som en fortbildning för resten av livet!

sv