Johanna Österlind och Carl-Johan Svensson Hebrand läser sjätte, respektive andra terminen på musikprofilen på Malmö universitet.

Johanna Österlind och Carl-Johan Svensson Hebrand läser sjätte, respektive andra terminen på musikprofilen på Malmö universitet. Foto: Sanna Dolck Wall

Det bästa av två världar

Johanna Österlind och Carl-Johan Svensson Hebrand går förskollärarutbildningens musikprofil. Vi frågade dem vad de tycker om utbildningen och hur de ser på sin framtid i yrket.

Johanna Österlind är 29 år och går sjätte terminen, Carl-Johan Svensson Hebrand är 36 år gammal och går termin två, av sammanlagt sju.

Vad fick er intresserade av musikprofilen? Var i livet var ni när ni skickade in ansökan?

Johanna:

– När jag var yngre satsade jag allt på musiken och utbildade mig på klassiskt piano, men jag blev utbränd. Efter några år med olika jobb, bland annat som vikarierande musiklärare, kände jag för att börja plugga igen. Musikprofilen lät som det bästa av två världar: att få arbeta med barn och fortsätta med musik.

Carl-Johan:

– Jag har arbetat i många år som musikal- och showartist, men när min fru och jag fick vårt första barn för tre och ett halvt år sedan ville jag sluta flacka runt med korta anställningar. När vi skolade in vår dotter på förskolan fick jag ett positivt intryck av miljön och fick även höra talas om musikprofilen. Så jag sökte!

Johanna Österlind

Hur har utbildningen motsvarat era förväntningar (så här långt)?

Johanna:

– För mig har musikprofilen känts helt rätt från början. Vi har en fin klasskänsla i gruppen och utbildningen är väl planerad. Bredden på innehållet stor, från det musikdidaktiska tänkandet till hur vi kan skriva låtar för undervisningen och hur vi kan använda musiken för att lära ut andra saker.

Carl-Johan:

– Mycket väl. Det akademiska skrivandet var lite av en chock i början, jag har aldrig sysslat med det. Man förstår snart hur oerhört mycket kunskap, vetenskap och forskning som ligger bakom förskolläraryrket, och det är spännande att ta sig an. Insikterna är många, även som förälder.

Vilken yrkesroll ser ni framför er som förskollärare med musikprofil? Hur vill ni jobba?

Johanna:

– Jag kan självklart se mig jobba på en avdelning med en barngrupp, men även med utvecklingsarbete inriktat på musik, till exempel för arbetslag och kollegor. Kanske en ambulerande roll där jag träffar och skriver låtar med olika barngrupper.

Carl-Johan:

– Att arbeta med barn i en barngrupp är ju själva utgångspunkten för yrket, men jag kan även se mig i en kompetensutvecklande funktion, kanske som egen konsult. Jag skulle också vilja jobba med att få in mer musik i friluftspedagogiken och på uteförskolorna.

Carl-Johan Svensson Hebrand

Vad skulle ni, idag, helst vilja göra tillsammans med en barngrupp?

Carl-Johan:

– Använda musikens språk och förmåga att tolka och förmedla känslor. Plocka upp tankar och trådar och känslor från barnens lek och vardag och göra musik av det tillsammans med dem.

Johanna:

– En liten föreställning, där barnen får skapa egna låtar och karaktärer och utveckla sin kreativitet. Där barnen får känna att musiken är för alla, att du får uttrycka dig precis som du vill – och uppleva vilken glädje det är att göra det tillsammans.

sv