Dawoud, 1,5 år tittar nyfiket på när Anna Broberg och Ella-Kari Meyrell sjunger en busig variant av Imse vimse spindel.

Dawoud, 1,5 år tittar nyfiket på när Anna Broberg och Ella-Kari Meyrell sjunger en busig variant av Imse vimse spindel. Foto: Sanna Dolck Wall

Musik som bygger broar

Sagoböcker tonsätts och dramatiseras på musik- och sångstunderna. Öppna förskolan Hera möter besökande barn och föräldrar genom musiken.

Det är onsdag förmiddag och på öppna förskolan Hera samlas barn och föräldrar i ring på den runda mattan. Boken Snigelns visa av Gustaf Fröding och Charlotte Ramel projiceras på väggen. Ur en koffert plockar Anna Broberg upp rekvisita: en snigel och gräs och sol i form av skira tygstycken samtidigt som sagan läses upp. Ella-Kari Meyrell tar fram gitarren och sjunger till boken Snigel på glid som hon tonsatt.

Amra Masic deltar med barnen Isa, 4, och Dawoud, 1:

– Det här är mer än en vanlig sångstund. Det blir som en hel uppsättning med projiceringen av sagan, materialet som Anna plockar upp från lådan och Ella-Kari som spelar gitarr, säger hon samtidigt som barnen sjunger högt till Busiga Imse vimse spindel. Amra Kurtanovic bekräftar att barnen Medina, 2, och Ishak, 1, uppskattar sångstunderna och att röra sig till musiken. Festina Haziri och dottern Liana, 1, är också flitiga besökare på öppna förskolan.

– Liana gillar sångstunderna. Favoriten är Imse vimse spindel, den sjunger hon även hemma.

Föräldrar och pedagoger gläds tillsammans när barnen deltar med rörelser och ord i sångstunden. Amra Kurtanovic med sonen Ishak, 1 år, och Festina Haziri med dottern Liana, 1 år.

Föräldrar och pedagoger gläds tillsammans när barnen deltar med rörelser och ord i sångstunden. Amra Kurtanovic med sonen Ishak, 1 år, och Festina Haziri med dottern Liana, 1 år.

Tonsätter sagoböcker

Ella-Kari utgår från böcker som hon tonsätter i sitt arbete med språkutveckling. Idén har hon fått genom projektet Läslotsar i förskolan, som hon deltar i.

– Vi pratar mycket om att använda böcker på olika sätt, som att få till högläsning och lägga rytm till en saga eller sjunga böckerna. Det har pushat mig att våga. Gitarren är en ständig följeslagare på sångstunderna. Vid högtidliga tillfällen som jul och midsommar får fiolen hänga med för melodispel. Ella-Kari tar fram ackord på gitarren samtidigt som hon sätter text till berättelsen med hjälp av bokens huvudord. Ibland blir det på rim.

– De böcker vi väljer är enkla och har kanske en till två meningar per sida. Känslornas pekbok och Snigel på glid av Hanna Albrektson är exempel på böcker som jag har gjort enkla sånger till.

Böcker som Ella-Kari har tonsatt:

  • Emma stannar hemma av Carl Johanson.
  • Kom nu Sickan av Sofia Rådström.
  • Känslornas pekbok och Snigel på glid av Hanna Albrektson.

Möts genom musiken

Musiken i sig skapar gemenskap och pedagogerna möter föräldrarna genom barnen.

– Vi gläds tillsammans med föräldrarna genom barnens utveckling. Några föräldrar har bett om hjälp att hitta sångerna via Youtube för att kunna lyssna på dem hemma, säger Ella-Kari och fortsätter:

– Musiken gör att vi får kontakt med föräldrar och barn även om vi inte alltid kan prata med varandra med ord. Det är relations- och trygghetsskapande att vi gör det tillsammans. Och barnen blir trygga med musik- och sångstunderna vilket gör övergången till förskolan lättare.

Så kommer du igång med att tonsätta böcker:

  • Våga prova och välj en bok du tycker om.
  • Gör det lätt för dig.
  • Använd enkla toner och lite text.
  • Använd gärna rytminstrument för att fylla ut sången.
sv