Emmie, 5, och Eva, 5 år, hjälpte varandra att komma över och under

Emmie, 5, och Eva, 5 år, hjälpte varandra att komma över och under "gränser" markerade med vita resorband. Foto: Sanna Dolck Wall

Barn utforskar yttre och inre gränser

Var går gränsen? Kan man passera den? Vad händer då? Barn från Ribersborgs förskola utforskar yttre och inre gränser i en interaktiv rörelseworkshop på Kreativt lärcentrum.

Det är en blåsig höstdag på gården till Kulturhuset Mazetti. Barn från Ribersborgs förskola är inbjudna för att utforska gränser med hjälp av estetiska uttryck. I ett rött knyte finns kritor. Barnen ritar en ring runt fötterna. Elin Kattler, utvecklingspedagog från Kreativt lärcentrum, ringar in hela gruppen. Plötsligt är området vatten och de små ringarna är stenar man kan hoppa på. De förvandlas till gräs som är mjukt att gå på. Utforskandet fortsätter inomhus. Elin visar en karta över Sverige och en jordglob. Det uppstår en diskussion om gränser vi inte kan påverka.

– Vi kan inte bestämma att Finland ska vara Sverige, säger Elin Kattler.

– I Ukraina är det krig, säger John, 5 år.

– Ja, där är det någon som försöker flytta på gränsen, svarar Elin.

Barn och pedagoger utforskar gränser och gör rörelser tillsammans. 

John och Emmie, båda 5 år, och Agneta Zeberg, barnskötare, utforskar gränser i en workshop på Kulturhuset Mazetti.

Att ha kunskap om sina egna gränser stärker barnen. 

Barnen ritar gränser runt sig själva.

Rörelse och kreativitet

Bilder på trafikmärken visas upp. Vad betyder de och varför har vi sådana?

– Det betyder grävning, där får man inte köra, säger Emmie, 5 år.

Barnen är överens om att det är bra att det finns gränser i trafiken så att bilar står stilla när man ska gå över gatan. Diskussionen går från yttre till inre gränser. Elin visar en bild på en flicka som ser ut att fundera på något.

– De gränser vi har inom oss kan vi ändra på från en stund till en annan. Flickan kanske tycker om att vara tyst i skolan idag men vill prata mycket när hon kommer hem, säger Elin.

Barnen kommer snabbt in i rörelse och utforskande i rummet med vita resårband. De hjälper varandra över, under och framåt i härvan av band. Elin tar med sig högtalaren med musik och visar vägen till det stora rummet. Där finns en tydlig röd gräns. Vad händer om vi utmanar gränsen? Barnen kombinerar rörelse och kreativitet när de närmar sig gränserna tillsammans med Elin och pedagogerna. I det sista rummet läser Elin boken Gränsen av Maria Nilsson Thore som fungerar som en röd tråd genom dagen.

Barn och pedagoger utforskar sina gränser tillsammans.

Ribersborgs förskola utforskar olika gränser på gården till Kulturhuset Mazetti.

Workshop stimulerar fantasin

Gräns är en interaktiv och konstnärlig upplevelse av yttre och inre gränser som stimulerar fantasin, och bakom konceptet står Elin Kattler. Temat är det samhälleliga och det personliga perspektivet.

– Både barn och vuxna söker gränser att förhålla sig till, och barn undrar ofta var gränsen går. Vi undersöker modet i att följa, utmana, förändra och kliva under, över och genom gränser, säger Elin.

En rörelseworkshop som tänjer på gränserna och stimulerar fantasin.

En rörelseworkshop som tänjer på gränserna och stimulerar fantasin.

Utforskandet fortsätter

Ribersborgs förskola vill arbeta vidare med temat gräns.

– Det är en fantastisk workshop där barnen får använda sina olika sinnen för att utforska begreppet på olika sätt. Vi ska se om vi kan låna hem böcker som Elin tipsade om så att vi kan samtala med barnen om ämnet gräns som en del i vårt värdegrundsarbete, säger Lisa Alexandersson som är nyutexaminerad förskollärare.

– Vi har planer på att fortsätta jobba med skyltar som en del av det språkutvecklande arbetssättet. Vi kommer nog att använda oss mer av ordet gräns, och prata om våra inre och yttre gränser, som till exempel när vi är på utflykter, säger förskollärare Stephanie Persson.

Elin Kattler som håller i workshopen Gräns hjälper barnen att passera en sista gräns.

Elin Kattler som håller i workshopen Gräns hjälper barnen att passera en sista gräns.

sv