Barns röster ska höras
I en meningsfull vardag känner vi delaktighet. Det sker när vi har möjlighet att påverka, det gäller både barn och vuxna. En del av förskolans uppdrag är att fostra demokratiska medborgare som vet att deras röster är värda att höras.
Barn går i förskolan under sina mest utvecklande, känsliga år. Det ställer krav: att möta varje barn med hög och likvärdig kvalitet varje dag. Under de första fem till sex åren i ett barns liv läggs grunden för den kognitiva, emotionella, sociala, fysiska och språkliga utvecklingen.
Tillgången till estetiska uttryck handlar om att skapa förutsättningar för alla barn att kommunicera på det vis som fungerar bäst för dem. Att få ge uttryck för olika tankar och åsikter, men också att skapa samspel med andra. Här är pedagoger enormt viktiga för att skapa en tillåtande miljö som främjar samspelet i barngrupperna.
Kvaliteten i förskolan avgörs i det dagliga mötet mellan barnen och pedagogerna.
Aktuell forskning* visar att det är viktigare för kvaliteten att barnen känner sig delaktiga och engagerade än i vilken grad man tränar olika färdigheter. Dessutom lär man sig lättare när man känner sig engagerad.
Kvaliteten i förskolan avgörs i det dagliga mötet mellan barnen och pedagogerna.
Barnkonventionens artikel 31 slår fast barnens rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet. Samtidigt är barns tillgång till kultur och estetiska uttrycksmöjligheter till stor del beroende av vuxna. Det gäller inte minst de yngsta barnen.
När vi står upp för barnen och deras perspektiv bidrar förskolan till att jämna ut sociala skillnader – det stärker en hållbar utveckling i staden.
* Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd: Forskning i korthet: Förskolans roll för att främja psykisk hälsa (2023)
Serene Rosberg, förskoledirektör