Malmö stad
Ebba Theorell är konstnär, pedagog och universitetslektor vid Stockholms universitet.

Ebba Theorell är konstnär, pedagog och universitetslektor vid Stockholms universitet. Foto: Linnea Bengtsson

Krigslek utforskar världen med rörelse

Vad händer med små barns självkänsla om vi förbjuder lekar ofta och per automatik? Om vi konsekvent förmedlar att det du gillar inte har något värde? Frågor rimliga att ställa – när det handlar om barn som leker krig.

Ebba Theorell har ägnat många år åt att studera, filma och analysera krigslekar. 2021 disputerade hon i ämnet; nu kommer hennes arbete ut i ny bokform.

Krigslekar är ett brett begrepp, Ebba Theorells forskning är avgränsad till lekar som hämtas ur fiktiva världar och superhjältesagor. Det började med att hon filmade sina egna söner leka Star Wars.

Hon fortsatte att dokumentera barns krigslekar och när hon studerade materialet blev hon överraskad.

– Barnen nuddade väldigt sällan varandra, det var som att de övade sig i att inte slå varandra. Och de var så skickliga i sina rörelser. Det var vackert och koreografiskt invecklat och intelligent.

Men krig är våld och våld är fel, våld har ingen plats i förskolan, eller?

– Man måste lära sig se skillnad på en lek med aggressiva uttryck och ett riktigt bråk. Det är naturligt att man blir orolig, men vi stoppar ofta för snabbt. Man är förstås rädd att barnen ska göra sig illa. Men jag kan ge lugnande besked: de är oftast försiktiga med varandra!

Vad går förlorat om man tar ifrån barnen krigslekarna?

– Framförallt är det en nära kontakt med vuxna, och tillit. Man lär sig också att känna av gränser – mot de platser man leker på och gentemot varandra. Och det som jag lägger till: en massa kroppslig intelligens och lärande som är väldigt, väldigt avancerad.

Pojkars delaktighet

Det handlar även om barnens självbild och känsla av delaktighet. Något som är viktigt inte minst då det huvudsakligen rör sig om pojkar, som ofta beskriver en känsla av alienation i skolan.

– Jag får ibland intrycket av en inställning att vi kan göra vadsomhelst med pojkar. Prata hårt och förbjuda, det finns en ”slagpåsekänsla”; pojkar ska minsann tåla vad som helst. Men för en ung pojke tror jag att det här är ett av hans sätt att bli involverad i världen.

Se och analysera leken

I sin analys använder hon bland annat dansteori och i nya boken ges en introduktion till ämnet och dess grundläggande begrepp samt hur de kan användas för att förstå rörelse i de yngsta barnens krigslekar. Här finns också råd och tips för hur man kan bli bättre på att se och analysera leken för att skapa nya visioner tillsammans med barnen.

Att lyfta fram krigslekens estetiska dimensioner är ett sätt att ändra sina perspektiv. Ebba Theorell beskriver krigslekens estetik:

– Jag ser ett slags pågående undersökande av världen med kroppen. Att undersöka olika krafter och koreografiska möjligheter för hur gruppen kan fungera, men också individen. Som att det pågår en slags utforskande av rörelse där det uppstår dans och koreografier i ögonblick.

sv