Barnen följer Mårten Hedman med blicken när han lyfter upp huvudpersonen – En mus!

Barnen följer Mårten Hedman med blicken när han lyfter upp huvudpersonen – En mus! Foto: Sanna Dolck Wall

När barnen själva får välja

Det är dags för teaterbesök. Musen och äpplet – en föreställning som barnen själva valt utifrån den kulturella allemansrätten och den demokratiska processen.

Ett rött äpple växer på ett träd. Musen sitter nedanför trädet och väntar på att äpplet ska mogna och falla ner. På de djupröda bänkarna nära scenen på Kulturhuset Mazetti sitter barn från Rönnens förskola. De följer Mårten Hedman med blicken när han lyfter upp huvudpersonen.

– Mus. En flicka i publiken skrattar högt och flera barn hakar på. Mus längtar efter äpplet.

– Visst är det härligt att få längta efter något! säger Mårten.

– Jaaa, ropar barnen i kör.

Mus som sitter under trädet och väntar får snart sällskap av Höna, Get, Gås och Ko.

– En fiskmås, ropar barnen när gåsen dyker upp bakom en skärm.

– Äpplet är säkert surt, säger geten strax och drar iväg.

– Ja, det kan det vara, ropar Isabella, 5 år, och nickar.

Föreställningen heter Musen och äpplet, och visas för Malmös förskolor under hösten.

Föreställningen heter Musen och äpplet, och visas för Malmös förskolor under hösten.

Det är en fördel att inkludera barnen i den demokratiska processen i att välja, de får syn på saker som vi vuxna inte ser på samma sätt. De får också uppleva resultatet – deras val har betydelse.

Kulturell allemansrätt

Föreställningen heter Musen och äpplet, och visas för Malmös förskolor under hösten. Att det blivit just den föreställningen har en alldeles särskild bakgrund: barn från Rönnens, Rönnbärets och Ellstorps förskolor har varit med och valt den. De är sedan hösten 2022 dialogförskolor till Kulturförvaltningen och fungerar som stöd i utvecklingen av den kulturella allemansrätten. Man träffas och diskuterar utbudet av scenkonst inriktad mot förskolebarn och under hösten 2022 bjöd dramapedagog Tania Saavedra Moreno in barn från förskolorna på en biostund där de fick i uppgift att välja sin favorit bland de tre filmklippen.

Varje barn fick en sten eller snäcka att lägga vid den teaterföreställning de uppskattade mest och det blev Musen och äpplet som fick flest röster.

– Det är en fördel att inkludera barnen i den demokratiska processen i att välja, de får syn på saker som vi vuxna inte ser på samma sätt. De får också uppleva resultatet – deras val har betydelse, menar Tania.

Samtidigt upplyste hon barnen om rätten att välja och att deras röster är betydelsefulla.

Det är dags för teaterbesök på Kulturhuset Mazetti för barn från Rönnens förskola.

Det är dags för teaterbesök på Kulturhuset Mazetti för barn från Rönnens förskola.

Mångfald, upprepning och enkelhet

– Från Kulturförvaltningen har vi fått olika frågor om föreställningarna att förhålla oss till: Vad är det vi letar efter? Passar det alla barn? Finns det mångfald i dem? Vilket tema berörs, och är det aktuellt för perioden? Utefter våra synpunkter väljer vi ett utbud, och i det här fallet blev det tre filmtrailers som barnen fick se och välja mellan, säger Tania.

Varför föll valet på just den här föreställningen?

– Den innehåller mycket upprepning och det lockar barnen, säger Tania
Tina Sandberg, Rönnens förskola:

– Föreställningen har tydliga figurer och har en enkelhet. Vi såg också att skådespelarens tydliga mimik och interaktion tilltalade barnen.

sv