Varifrån kommer rätten?
Barn har rätt att både uttrycka sig själva, och ta del av olika estetiska uttryck. Det är en grundläggande och väl förankrad princip.
I förskolans läroplan står det att ”Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans."
Läroplanen fastställer också att ”förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen)”.
Barnkonventionens övergripande principer handlar om grundläggande saker som att alla barn har samma rättigheter och lika värde, att barnets bästa alltid ska beaktas i beslut som rör barn och att alla barn har rätt till liv och utveckling. Men lika viktig är principen om varje barns rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.
I artikel 13 står att läsa:
”Barnet ska ha rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att oberoende av territoriella gränser söka, ta emot och sprida information och tankar av alla slag, i tal, skrift eller tryck, i konstnärlig form eller genom annat uttrycksmedel som barnet väljer."
I artikel 31 vi hittar vi rätten till kulturell och konstnärlig verksamhet:
”Konventionsstaterna ska respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och ska uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter till kulturell och konstnärlig verksamhet samt till rekreations- och fritidsverksamhet.”