Matilda Ekdahl har arbetar som förste förskollärare.

Matilda Ekdahl har arbetar som förste förskollärare. Foto: Sanna Dolck Wall

Uppdrag: förste förskollärare

I rollen som förste förskollärare gör Matilda Ekdahl det hon trivs bäst med: hon handleder, utbildar och inspirerar andra pedagoger. Allt för att skapa en meningsfull vardag för såväl barn som vuxna i förskolan.

Vem är du som pedagog?

– Jag är bra på att få kontakt med barn, det blir en bra kommunikation. Att i de pedagogiska utmaningarna hitta strategier för att få barn att lyckas, det får mig att växa som pedagog och människa. Det är också en omsorgsbit i mig som närs, att få ta hand om och skapa trygghet för andra.

Sedan är det barnen som visat mig vägen till hur man ska vara som pedagog. Det är genom barn, och speciellt genom barn som bryter normen, som jag lärt mig mest.

Det är genom barn, och speciellt genom barn som bryter normen, som jag lärt mig mest.

Hur ser du på din roll som förste förskollärare?

– Jag är en handledare för pedagogerna i allt som har med barnen att göra. I allt från reflektion kring undervisningen, utformning av de pedagogiska miljöerna, val av material till hur man kan jobba mer projekterande och hur man sätter gemensamma mål och uppnår samsyn. Jag stöttar dem i att utmana och utveckla sig själva. Jag är handledare åt de pedagoger som fortbildar sig på olika sätt, och ser till att deras nya kunskaper gynnar verksamheten och fungerar som mentor till nyanställda. Som förste förskollärare ingår man också i en ledningsgrupp tillsammans med biträdande rektor och rektor samt ansvarar för det systematiska kvalitetsarbetet.

Hur ser din framtid i yrket ut?

– Jag tycker om att utbilda, såväl barn som vuxna. Att utbilda och inspirera är min bästa gren. Rollen som förste förskollärare innehåller allt det jag vill göra. Det handlar om att utveckla och säkerställa att det blir kvalitet för barnen. Att finnas där för pedagogerna i att tänka på nya sätt eller att förstå saker – att känna meningsfullhet. Det är ett jätteroligt yrke. Organisationen med förste förskollärare och biträdande rektor i varje område är väldigt bra, det blir en närhet till ledningen för pedagogerna, det finns alltid någon att vända sig till.

Matilda Ekdahl, 43 år, förste förskollärare

  • Utbildning: lärare för yngre åldrar, examen 2006. Ledarutbildning Nya ledare 2020.
  • Förskolekarriär: började på en förskola för barn med autism, arbetade sedan på en Reggio Emilia-förskola i Stockholm.
  • Arbetsplats: sedan två år förste förskollärare i område B4 med basplacering på Björnen och Lekattens förskolor.
sv