Förste förskollärare Matilda Nilsson, barnskötare Adiba Shakir och biträdande rektor Anna Lundquist.

Förste förskollärare Matilda Nilsson, barnskötare Adiba Shakir och biträdande rektor Anna Lundquist. Foto: Sanna Dolck Wall

Yrkesspråket i fokus

Förskolor i Malmö utvecklar yrkesspråket. Ett språkfrämjande arbete minskar risken för missförstånd och ökar tydligheten och nyfikenheten på varandra.

På Sadelmakarebyns förskola pågår språkfrämjande och kompetensutvecklande insatser för medarbetarna. Adiba Shakir, barnskötare med svenska som andraspråk, sökte och fick en plats på kursen i yrkesspråk som anordnas av Merit utbildning.

– Kursen har hjälpt mig mycket i min yrkesroll. Tidigare var jag blyg och pratade nästan inte alls vid våra möten på förskolan. Nu har jag utvecklat mitt språk och är inte längre rädd för att uttrycka mig, säger Adiba.

Yrkessvenska på schemat

Skolverket har identifierat ett behov av yrkessvenska i förskolorna vilket ligger till grund för de språkutvecklande insatserna i Malmös förskolor.

– Vi jobbar ständigt med barnen i fokus, men i det här fallet riktar vi in oss på personalen och hur vi pratar med varandra, säger Matilda Nilsson, förste förskollärare, som agerat handledare för Adiba i insatsen.
Runt 100 personer från förskolor runtom i Malmö utbildades under våren, och i höst kommer ytterligare 320 personer att gå utbildningen.

– Jag träffade personal från många förskolor och vi hade intressanta diskussioner kring arbetsmiljön. Vi möttes en halv dag varje vecka i 20 veckor och hade inlämningsuppgifter däremellan. De ämnen som togs upp på kursen fortsatte vi att diskutera i förskolan, säger Adiba.

En språkutvecklande insats innebar att medarbetarna på Sadelmakarebyns förskola delades in i tre grupper för att skriva ner svåra ord, förkortningar och uttryck från verksamheten. Utifrån resultatet tog man fram en ordlista.

– Ordlistan bidrar till att alla kan känna sig delaktiga. Ett annat exempel är att vi numera delar ut material till personalen i god tid innan våra möten. Det gör att deltagarna kan läsa in sig på aktuellt material i lugn och ro och därmed bli mer delaktiga, säger Anna Lundquist, biträdande rektor.
Just nu är Adiba med och kartlägger de språk som talas på arbetsplatsen. Syftet är att ta vara på medarbetarnas kunskap i sina respektive modersmål.

– Vi ser språkliga kompetenser som en tillgång i alla led. Det kan vara att en medarbetare som talar arabiska behövs på en avdelning där vi har fått in ett arabisktalande barn, säger Matilda.

Drama som språkligt stöd

Sadelmakarebyns förskola kommer även att använda drama som ett språkligt stöd, genom att exempelvis dramatisera olika frågor och rutiner i det riskförebyggande arbetet på en förskola.

– Ett exempel är att personalen spelar olika roller som barn, polis, brandman och medarbetare i frågan om ett barn rymmer eller vid en brand. Genom dramatisering blir saker och ting konkreta och enklare att komma ihåg jämfört med att enbart läsa ett dokument. Det vill vi göra mer av, säger Matilda.

Arbeta språkutvecklande – Sadelmakarebyns
förskola tipsar

  1. Ordlista. Gör en gemensam ordlista med svåra ord, förkortningar och begrepp. Det underlättar för ordinarie medarbetare och vikarier.
  2. Förberedelse. Dela ut material i god tid innan möten. På så sätt kan medarbetare förbereda sig och bli mer delaktiga.
  3. Modersmål. Se befintliga språkkunskaper som en tillgång och uppmuntra medarbetarna till att använda sina modersmål. Det bidrar till trygghet för barn och föräldrar från andra länder.
  4. Stående punkt. Ha yrkesspråket som en stående punkt vid medarbetarsamtalen.
  5. Drama. Använd drama som ett språkligt stöd. Det gör exempelvis att handlingsplaner blir enklare att komma ihåg.

Om språkutvecklande arbetsplatser

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att 2021–2024 erbjuda insatser som förbättrar kunskapen i svenska språket bland anställda. Skolverket har identifierat ett behov av att utveckla yrkessvenska i förskolorna. Satsningen ingår i Skolverkets insats Kompetenslyft i förskolan och erbjuder anställda språkfrämjande och kompetensutvecklande insatser.

Insatserna erbjuds från hösten 2022 och finansieras av Skolverket. I Malmö är det företaget Merit utbildning som anordnar insatserna. Förskoleförvaltningen, som har anställt 19 utbildningsvikarier som ersätter medarbetarna i barngrupp under utbildningen, har också ett eget arbete kring att utveckla språkutvecklande arbetsplatser.

sv