Malmö stad
Att finnas där även för föräldrarna gör att förskolans medarbetare kan ta ett bredare samhällsansvar, konstaterar Elmije Berisha och Jasemin Gudjufi på Nydala förskola efter det lyckade försöksprojektet med föräldrakoordinatorer.

Att finnas där även för föräldrarna gör att förskolans medarbetare kan ta ett bredare samhällsansvar, konstaterar Elmije Berisha och Jasemin Gudjufi på Nydala förskola efter det lyckade försöksprojektet med föräldrakoordinatorer. Foto: Sanna Dolck Wall

Framgångsrikt
fokus på föräldrar

I höstas provade förskollärarna Jasemin Gudjufi och Christina Suciu på Nydala på en ny roll som föräldrakoordinator. Det blev en både framgångsrik och tankeväckande erfarenhet.

Det började med en påse pengar och ett oskrivet blad. Pengapåsen: som en av två förskolor fick Nydala förskola en extra ekonomisk resurs av kommunstyrelsen för tiden augusti-december ifjol, motsvarande en heltidstjänst i fem månader. Ändamålet var att på prov skapa en roll som föräldrakoordinator, med uppdraget att stärka samverkan mellan förskola och vårdnadshavare, men även att vid behov ge stöd och vägledning till vårdnadshavare kring till exempel föräldraskap. Det oskrivna bladet: förskolorna fick själva stor frihet att utforma föräldrakoordinatorns arbete.

Försöksprojektet med föräldrakoordinatorer är över, men medarbetarna på Nydala förskola är fast beslutna att ta vara på de goda erfarenheterna och utveckla dem. Fr v förste förskollärare Nadine Manasifi, förskollärare Jasemin Gudjufi, rektor Gezim Isufi, förskollärare Christina Suciu och biträdande rektor Elmije Berisha.

Försöksprojektet med föräldrakoordinatorer är över, men medarbetarna på Nydala förskola är fast beslutna att ta vara på de goda erfarenheterna och utveckla dem. Fr v förste förskollärare Nadine Manasifi, förskollärare Jasemin Gudjufi, rektor Gezim Isufi, förskollärare Christina Suciu och biträdande rektor Elmije Berisha.

Tid för föräldrarnas perspektiv

– Samverkan med hemmet ingår i förskolans uppdrag, så det i sig är ingenting nytt. Samtidigt är det ju verksamheten med barnen i förskolan som vi lägger nästan all vår tid på; tiden för vårdnadshavarna är i jämförelse väldigt liten. Nu har vi för första gången kunnat arbeta inte bara utifrån barnens perspektiv utan även vårdnadshavarnas, säger förskollärare Christina Suciu, som tillsammans med kollegan Jasemin Gudjufi tog sig an rollen som föräldrakoordinator på halvtid.

Jasemin och Christina valde två vägar. Den första: att fokusera på några familjer där de kunde se ett behov av extra stöd mellan föräldrar, barn och förskola.

– När vi har visat att vi som föräldrakoordinatorer finns där inte bara för barnen utan även för vårdnadshavarna, så har föräldrarna öppnat sig efterhand. Vi har kunnat prata mer med dem om vilken hjälp man kan få för att stärka sitt föräldraskap, och vi har hjälpt till med kontakter till exempelvis föräldrakurser och familjerådgivare, berättar Jasemin Gudjufi.

Drop in-tid för föräldrar, här Md Kamal Uddin, med tillfälle att få stöd och svar på frågor, har snabbt blivit mycket uppskattat på Nydala förskola.

Drop in-tid för föräldrar, här Md Kamal Uddin, med tillfälle att få stöd och svar på frågor, har snabbt blivit mycket uppskattat på Nydala förskola.

Drop in fick tilliten att växa

Den andra vägen: en drop in-tid på förskolan för vårdnadshavare varje fredag. Utan barn och med möjlighet att få information, svar på frågor, hjälp och stöd – inte bara om sådant som rör barn, förskola och föräldraskap.

– Bland våra familjer finns många som är nya i Sverige och, eller kommer från en annan bakgrund, och som inte känner delar av vårt samhälle så väl. Föräldrakoordinatorerna har kunnat hjälpa till med allt från att fylla i blanketter och ta kontakt med myndigheter till att tipsa om vilka fritidsaktiviteter som finns för barn i stan en lördag, säger Gezim Isufi, rektor för Nydala förskola.

Tillbaka har de fått tacksamhet och en växande tillit, samtidigt som de kunnat se vårdnadshavare bli tryggare i både sitt föräldraskap och sitt medborgarskap.

– Och trygga föräldrar ger trygga barn. Vi har sett en jättestor utveckling bland föräldrarna under den korta tid som vi har haft föräldrakoordinatorer. En liten möjlighet öppnas, och mycket händer. Det är klart vi undrar, vad skulle kunna hända mer? säger förste förskollärare Nadine Manasifi.

Bland våra familjer finns många som är nya i Sverige och, eller kommer från en annan bakgrund, och som inte känner delar av vårt samhälle så väl.

I rollen som föräldrakoordinatorer på halvtid har förskollärarna Christina Suciu och Jasemin Gudjufi på Nydala förskola inte bara kunnat hjälpa vårdnadshavare att stärka sitt föräldraskap, utan även att bli tryggare i sitt medborgarskap.

Något att bygga vidare på

Den frågan blir tills vidare hängande i luften. Försöksprojektet är avslutat, några nya medel för extra tid till föräldrakoordinatorer finns i skrivande stund inte.

– Vi håller på att försöka hitta tid ändå, så att vi kan stå till föräldrarnas förfogande kanske varannan fredag istället för varje. Vi vill verkligen behålla föräldrakoordinatorrollen i någon form, säger biträdande rektor Elmije Berisha.

– Inte minst för alla kontakter och samarbeten som uppstått med andra aktörer som socialtjänst, familjecentraler och öppna förskolan. Där, känner vi, finns verkligen något att bygga vidare på: en möjlighet för oss på förskolan att ta ett bredare samhällsansvar.

sv