Att titta ut över havet och fundera över var båtarna är på väg och på allt som händer i hamnen – detoch mycket annat är bara en lådcykeltur bort för många förskolebarn i centrala Malmö. Här känner Finn på vinden tillsammans med Eli och barnskötare Christian.

Att titta ut över havet och fundera över var båtarna är på väg och på allt som händer i hamnen – detoch mycket annat är bara en lådcykeltur bort för många förskolebarn i centrala Malmö. Här känner Finn på vinden tillsammans med Eli och barnskötare Christian. Foto: Caroline Tengen

Med hela staden som utegård

De flesta förskolor i Malmö har tillgång till eldrivna lådcyklar för kortare och längre utflykter. Cykelturen är ett fint tillfälle för barn och pedagoger att lära känna sin stad och prata om allt de upplever på vägen tillsammans.

Strandpromenaden i Västra Hamnen. Sommartid en av Malmös mest omtyckta och välbesökta platser, med sina djuphavsbad och sin panoramavy över Sundet, Öresundsbron och Ribersborgs strand. En friskt blåsig måndag förmiddag i slutet av oktober däremot är här närmast folktomt. Fast inte helt. En liten karavan på tre lådcyklar kommer rullande längs havet, i maklig fart förbi beachvolleyplanerna.

Många tankar på vägen

Det är åtta barn och tre pedagoger från Björkhagens förskola på västra Sorgenfri, mitt i stan, och de har sitt utflyktsmål i sikte: Ljudkullen i Scaniaparken.

– Med våra eldrivna lådcyklar kommer vi väldigt långt på kort tid. Det känns ibland som att vi har hela Malmö som utegård till förskolan! Det är lätt att komma iväg en stund och oavsett vart vi ska så finns det alltid mycket att titta på och prata om tillsammans på vägen, säger Christian Neckling, barnskötare på Björkhagen, med tjugo år i yrket i Malmö.
Hans kollega, förskolläraren Ellinor Wetter fyller i:

– Ibland ger vi barnen små uppdrag på vägen: hur många kvadrater kan vi hitta, eller saker på bokstaven S? Ibland kan ett rödljusstopp invid ett arbete i gatan ge hur många tankar och funderingar som helst. Eller som idag på vägen hit, då barnen fick jämföra en byggkran på nära håll med Malmös högsta byggnad, skyskrapan Turning Torso, längre bort, vilken är högst? När vi sedan stannade till precis vid huset fick de jämföra igen.

Nyförälskad i Malmö

Utfärderna i lådcykel ger också andra tillfällen än den vardagliga förskolemiljön för barnen att lära känna varandra.

– Varje cykel har plats för sex barn och en vuxen: det blir som en egen bubbla under färden. Barn som inte brukar prata med varandra börjar göra det, och barn som kan ha svårt att ta för sig i större grupper kan få lite mer tid och trygghet här, säger Ellinor.

– Vi åker också turer där barnen får peka ut var de bor och berätta för varandra var de går och handlar och liknande. I slutet av sexåringarnas sista termin tar vi en titt på de skolor de ska gå på sedan.
För förskolläraren Gunnar Eklund har cykelturerna också blivit ett tillfälle att återupptäcka sin gamla hemstad.

– Jag har nyligen kommit tillbaka efter tio år i Oslo, där jag bott, arbetat och även utbildat mig till förskollärare. Jag får medge att jag är lite nyförälskad i Malmö! Det är kul att jobba på en förskola som ligger centralt och på våra cykelturer lär jag känna stan igen. Björkhagen ligger dessutom nära de kvarter där jag växte upp, berättar Gunnar.

Förskollärare Gunnar Eklund styr  en av cyklarna tillbaka till förskolan igen.

Förskollärare Gunnar Eklund styr en av cyklarnatillbaka till förskolan igen.

Gör dagarna bättre

Björkhagen använder sina lådcyklar året om, i regn och sol och ur och skur. Ibland till kortare utflykter, ibland till längre exkursioner med matsäck från köket och kåsor att äta ur.

Christian Neckling:
– Att det är lätt att cykla ut en sväng gör hela jobbet roligare, det tror jag vi alla tycker. Komma iväg, se lite av stan, uppleva andra miljöer tillsammans med barnen – det gör dagarna bättre.

Det är lätt att komma iväg en stund och oavsett vart vi ska så finns det alltid mycket att titta på och prata om tillsammans på vägen.

Naturkunskap är en viktig del i förskolans läroplan. – Vi ska bygga fågeln hel igen, säger Amanuel, varpå han och de andra barnen livligt diskuterar närmare hur – och vad de egentligen har gjort för fynd i Ljudparken i Västra hamnen.

Naturkunskap är en viktig del i förskolans läroplan. – Vi ska bygga fågeln hel igen, säger Amanuel, varpå han och de andra barnen livligt diskuterar närmare hur – och vad de egentligen har gjort för fynd i Ljudparken i Västra hamnen.

sv