Hanna provar att kliva in i boken med hjälp av green screen, förskollärare Sofie Odder dokumenterar.

Hanna provar att kliva in i boken med hjälp av green screen, förskollärare Sofie Odder dokumenterar. Foto: Sanna Dolck Wall

Omtyckt app skapar förståelse

Nu börjar allt fler förskolor i Malmö använda appen Tempus Hemma för att kommunicera med vårdnadshavare. Ett pling i mobilen kan betyda mycket,
på fler olika sätt.

Klassiska boken Knacka på! av Anna-Clara Tidholm är sedan en tid tillbaka tema på avdelning Florens på Lindängehus förskola. En måndag morgon får barnen prova på något speciellt: att med hjälp av projektion och green screen själva kliva in i boken; knacka på den där blåa dörren, spela på pojkens trumma och så vidare.

Sofie Odder som är förskollärare leder aktiviteten och låter barnen vara ömsom i projektionen, ömsom bakom lärplattan med kamera för att se hur illusionen skapas, och själva hjälpa till. Sofie tar också några bilder med sin mobil för att dokumentera undervisningen.

Med hjälp av Tempus-appen får vårdnadshavarna till barnen på Lindängehus förskola ta del av barnens utbildning genom dagliga bilder och dokumentation. Förskolan arbetar projekterande enligt Reggio Emilia-filosofin, och här har avdelningen Florens ett tema om boken Knacka på! Hanna och Elias provar att kliva in i boken med hjälp av green screen, förskollärare Sofie Odder dokumenterar.

Med hjälp av Tempus-appen får vårdnadshavarna till barnen på Lindängehus förskola ta del av barnens utbildning genom dagliga bilder och dokumentation. Förskolan arbetar projekterande enligt Reggio Emilia-filosofin, och här har avdelningen Florens ett tema om boken Knacka på! Hanna och Elias provar att kliva in i boken med hjälp av green screen, förskollärare Sofie Odder dokumenterar.

Lättare prata om dagen

Tre och en halv timme senare, i en annan del av stan, tar Beata Jarema en nypa frisk luft under sin lunchrast på jobbet. Precis som så många andra med en stund över för sig själv tar hon fram sin mobil för att uppdatera sig om det ena och andra. Av de nya notiserna är det en hon klickar på först: den från hennes barns förskola. Hanna, två och ett halvt, och Alexander, fem och ett halvt, går båda på Lindängehus, och den här notisen är från Hannas avdelning. Sofie Odder har lagt ut en bild på Hanna och Elias och skrivit några rader om hur de undersöker green screen och går in i boken.

– Det är verkligen roligt att få se vad mina barn gör på förskolan lite då och då, det betyder mycket. Inte minst med Hanna, som ännu är så liten att hon inte kan berätta så mycket själv. Nu är det lättare att prata med henne om hennes dag på förskolan i eftermiddag när vi ses, jag kan fråga henne hur det var att knacka på dörren och hur hon kunde gå in i boken, säger Beata.
Hon tycker också att appen är ett praktiskt ställe att samla informationen från förskolan på och ha den tillgänglig – även information från familjen till förskolan.

– Ta med blöjor till exempel är lätt att glömma på morgonen. Nu får vi påminnelser om det i Tempus, båda föräldrarna, och det är bra. Det är också lätt för oss att anmäla om mormor eller någon annan hämtar barnen en viss dag, och så lägger vi in barnens schema varannan vecka.

Fler föräldrar förstår också mer om arbetet på förskolan.

Fler förstår mer

Tillbaka till förskolan, tillbaka en och en halv timme i tiden. Sofie Odder har en stund över och kan på ett par minuter skapa meddelandet med text och bild från morgonens undervisning och skicka iväg det.

– Det går fort och är en naturlig del av arbetet nu. De allra flesta vårdnadshavare uppskattar verkligen att få veta lite mer om hur deras barn har det på förskolan och vad vi gör under dagen, säger Sofie, som är en av två nyckelpersoner på förskolan som även utbildat personalen i Tempus-appens nya funktioner.

Särskilt värdefulla är de där notisplingen förstås under inskolningen och de allra första dagarna då barnen är från sina föräldrar.

– När ett barn börjar förskolan lägger vi fokus på att hjälpa vårdnadshavarna komma igång och använda Tempus, så att de är trygga med appen från början, säger Sofie.

– Vi har använt Tempus tillsammans med vårdnadshavarna i ett drygt år nu, och ju mer vi lägger ut, desto mer får vi tillbaka tycker jag. Fler föräldrar förstår också mer om arbetet på förskolan. ”Oj, vad mycket ni hinner med på en dag!” är en kommentar vi ofta får.

När Beata Jarema kollar mobilen på sin lunchrast ser hon en notis i Tempus Hemma. Hon öppnar den och kan se och läsa att dottern Hanna fortsatt undersöker green screen och Knacka på!

När Beata Jarema kollar mobilen på sin lunchrast ser hon en notis i Tempus Hemma. Hon öppnar den och kan se och läsa att dottern Hanna fortsatt undersöker green screen och Knacka på!

sv