Malmö stad
Hanna Josefsson Raab och Ulrika Jonsson på Opalens förskola i Klagshamn.

Hanna Josefsson Raab och Ulrika Jonsson på Opalens förskola i Klagshamn. Foto: Sanna Dolck Wall

Svåra samtal för barnets skull

Att tidigt lägga grunden för ett tillitsfullt samarbete med vårdnadshavare lönar sig. När kommunikationen är rak och ärlig blir alla samtal lättare.

När ett barn i förskolan får svårt med det sociala samspelet med andra barn och pedagoger, kan det bli aktuellt med särskilda insatser. Men det första steget handlar om att kartlägga, att observera och dokumentera. Det vi beskriver här är ingenting annat än förskolans vardag.

– Det måste finnas ett utrymme för barn att gå utanför det vanliga spåret. Det måste finnas luft för att barn ska få vara annorlunda, säger Hanna Josefsson Raab, pedagog på Opalens förskola i Klagshamn.
Att hantera barn med olika behov är med andra ord inte en extraordinär händelse.

– Det är vår styrka i förskolan, vi är så himla bra på att köra slalom, man anpassar sig och lyfter olika tillgångar som en styrka, säger Hannas kollega, förskollärare Ulrika Jonsson.

Men så finns det problem som inte ger med sig. Kontakten med vårdnadshavarna är då central och problematiken tas upp löpande på utvecklingssamtal då man kan resonera kring lösningar som fungerar hemma respektive i förskolan.

Löpande dialog

Hanna och Ulrika har många års erfarenhet i yrket och är överens om att allt handlar om den löpande dialogen.

– Man har ju kontinuerliga samtal med vårdnadshavarna. Måste en insats med till exempel en specialpedagog sättas in, då är de ganska förberedda. Det ska aldrig komma som en överraskning.

Ulrika och Hanna vittnar om att det händer att vårdnadshavare reagerar negativt på information om att barnet har utmaningar i förskolan, även om det är ovanligt. Det kan handla om att sårbarheter som aldrig märkts i hemmiljön blir synliga när barnet hamnar i den helt nya förskolemiljön.

– Det är viktigt att man är vägledande och informativ när de börjar på förskolan. Redan vid inskolningen kan det uppstå otydligheter om vi inte visar tydligt: det här kommer att hända nu, nästa steg är det här. Det är ju många vårdnadshavare som har sitt första barn i förskolan som inte alls vet hur det fungerar och vad de kan förvänta sig, säger Ulrika.

– Arbetet med att bygga relationen med vårdnadshavarna börjar första dagen på förskolan. Det är lika viktigt att föräldrarna är trygga som barnet. Och att vi som arbetar i förskolan värdesätter samarbetet mellan förskola och hem.

För barnets skull

Hur tar man då de ”svåra samtalen”, när ett barn behöver en särskild insats?

– Man fokuserar på att det är för barnets skull. Och att det inte är fel på barnet, det är vi som behöver verktyg för att vi ska kunna hjälpa. Vi lägger inga värderingar eller gör bedömningar utan vi kommunicerar att så här är det, och det är vårt uppdrag att alla barn ska få de förutsättningar de behöver för att utvecklas optimalt, säger Hanna.

Både Hanna och Ulrika understryker hur viktigt det är att låta barnen få vara de individer de är. Och att det finns utrymme för alla olika sorters barn.

Arbetet med att bygga relationen med vårdnadshavarna börjar första dagen på förskolan. Det är lika viktigt att föräldrarna är trygga som barnet. Och att vi som arbetar i förskolan värdesätter samarbetet mellan förskola och hem.

Hannas och Ulrikas råd för att ...

Ha svåra samtal med vårdnadshavare

  • Lyft barnets positiva sidor.
  • Välj dina ord: säg t ex inte ”stökig”, säg ”mycket energi”.
  • Linda inte in saker utan var rak och ärlig.
  • Lyssna och låt saker landa.

Bygga relation med vårdnadshavare

  • Var lyhörd för barnets och vårdnadshavarnas behov.
  • Respektera att vårdnadshavarna kan sitt barn bäst.
  • Var alltid professionell, låt inte känslor styra.
  • Ta alla tillfällen att bygga relation, t ex vid hämtning.
sv