– Det är först när vi människorlitar på varandra som vi verkligenlyssnar på varandra. Att byggaförtroende och tillit kan ta tid,men det är värt det, varje gång,när vi lyckas övertyga föräldrarom att låta sina barn börja förskolan,säger Ali Mohammed, tillhöger, förskolelots på Fryshusettillsammans med Cali Maxamed.

– Det är först när vi människorlitar på varandra som vi verkligenlyssnar på varandra. Att byggaförtroende och tillit kan ta tid,men det är värt det, varje gång,när vi lyckas övertyga föräldrarom att låta sina barn börja förskolan,säger Ali Mohammed, tillhöger, förskolelots på Fryshusettillsammans med Cali Maxamed. Foto: Sanna Dolck Wall

Vägen till förskolan: från misstro till tillit

Cali Maxamed och Ali Mohammed på Fryshuset är två av Malmös tio förskolelotsar. Deras uppdrag är att berätta för föräldrar om varför förskolan är viktig för deras barn och att visa vägen dit.

Hur många av Malmös barn mellan tre och fem går i förskolan? Svar: 94 procent. Nästan alla alltså? Bara nästan. De sex procent som står utanför motsvarar varje år mellan 700 och 1 000 barn. Förskoleförvaltningen arbetar för att så många som möjligt av dem och deras familjer ska hitta till förskolan.

– Vi arbetar brett samverkande med att lyfta fram hur viktig förskolan är för barns utveckling, lärande och hälsa, framför allt med andra förvaltningar och yrkesverksamma som möter familjer i sitt arbete. Vi ser också ett behov av att arbeta lokalt för att nå fram till de som står allra längst från förskolan, säger Josefine Ringstad, planeringssekreterare på förskoleförvaltningen.
Sedan snart fem år finns därför förskolelotsar, idag tio stycken, ett samarbete mellan förskoleförvaltningen och utvalda föreningar med social verksamhet i utsatta områden.

Vi söker upp ställen dit vi vet att många föräldrar kommer.

Talar flera språk

Förskolelotsarna arbetar uppsökande med att berätta om förskolan för föräldrar på många olika platser och i många olika sammanhang. Två av dem är Cali Maxamed och Ali Mohammed hos föreningen Fryshuset med verksamhet på Möllevången, Heleneholm och Seved.

– Vi går rundor i området men även ner till centrum, kring Triangeln och Folkets Park och pratar med så många vi kan. Vi söker upp ställen dit vi vet att många föräldrar kommer, som socialkontoret, familjerådgivning och tandläkare. Jag talar somaliska och kan teckenspråk, Ali arabiska och engelska så vi får någon kontakt med de flesta, berättar Cali Maxamed.
Många av föräldrarna de träffar är nyanlända eller har bott i Sverige en tid, men har inte – till mindre del eller större – riktigt kommit in samhället. Misstron mot allt som rör myndigheter och socialtjänst och även förskolan kan vara stor.

– Språket är en viktig nyckel för att få kontakt men den är ändå nummer två – tilliten är alltid viktigast. Och den kan ta tid att bygga upp. Första steget är att vi bjuder in till vårt föräldracafé som vi har två kvällar i veckan. Inga krav, inga särskilda aktiviteter, bara lite häng med kaffe och fika och en lekhörna för barnen, säger Ali Mohammed.

Fryshuset har verksamhet på Möllevången, Heleneholm och Seved.

Fryshuset har verksamhet på Möllevången, Heleneholm och Seved.

Öppna förskolan kan avgöra

– Vi är fristående och kan visa att vi är här för föräldrarna och deras barn. Vi pratar om allt möjligt och hjälper till med olika praktiska saker. Efter hand börjar de flesta lyssna också när vi berättar om förskolan: hur viktigt det är att barn börjar i tidig ålder, och att det är bra för deras språkutveckling både vad gäller svenskan och modersmålet.
Nästa steg blir ofta ett besök på öppna förskolan, där föräldrarna själva tillsammans med sina barn kan se och uppleva hur förskoleverksamhet fungerar.

– Först är de flesta tysta och avvaktande, men när de ser sina barn leka med och få kontakt med andra barn släpper det! Snart börjar de själva prata med andra föräldrar, och på öppna förskolan Kompassen här på Seved som vi samarbetar med kan de som vill även lära sig svenska, säger Cali.

– Vi har bara fått positiva reaktioner från de föräldrar som vi hjälpt att upptäcka öppna förskolan. För många blir öppna förskolan avgörande för att de, så småningom, bestämmer sig för att låta sina barn börja förskolan.

sv