”Varje student har med sig något de själva vill utveckla”
Att guida framtida kollegor in i yrkesrollen har blivit en av Diana del Angels viktigaste uppgifter. Samtidigt utvecklas hon själv genom ständig reflektion och tillgång till nya rön.
Du handleder förskollärarstudenter och har nyligen gått en handledarutbildning. Vad innebär det för dig att handleda studenter?
– Det är mitt ansvar att se till att de kommer in i yrket och har med sig det de behöver för att utveckla sin egen yrkespraxis. ”Nu är du en del av min arbetslag”, brukar jag säga. Nu kan du verkligen fokusera på att uppleva yrkesrollen – du får fria händer”. Min roll är att stötta och vara en reflektionspartner. Min viktigaste uppgift som handledare är att vara medveten om att varje student har med sig något de själva vill utveckla.
Handledning är en väldigt aktiv process. Det är mycket reflektion kring vad som görs och hur det görs och konsekvenser av pedagogiska beslut. Jag vill också överföra en positiv upplevelse av förskolläraryrket: de får se att jag utför mitt yrke med glädje och engagemang.
Jag ser till att mina studenter deltar i alla forum som vi på förskolan deltar i, och på de viktiga mötena. Det är viktigt att de ser att förskolans ansvar är stort. Det står klart och tydligt i läroplanen men det är viktigt att de får nätverka och komma med egna kommentarer och idéer för att bli delaktiga i helheten.
Finns det något som många studenter finner utmanande?
– De kommer med lärandeteorier från universitetet och ibland kan det vara svårt att förstå hur man till exempel kan omsätta anknytningsteorin i praktiken.
Jag får ofta påminna om att undervisning bara är en liten del av ett mångfacetterat yrke. Såklart ska du veta vilka didaktiska strategier som krävs för planering av undervisning och för att kunna lägga grunden för det livslånga lärandet, men det är viktigt att de ser alla delar i vår profession. Allt från hur du får föräldrar engagerade i vår verksamhet men också hur du utifrån ditt ledarskap kan skapa samsyn i arbetslaget och inrätta ett kollegialt lärande.
Vad ger det dig att handleda?
– Min roll är jätteviktig, jag hjälper studenten växa in i sin yrkesroll. Det ger mig också att jag kan fortsätta använda mitt yrkesspråk. De kommer med den senaste forskningen från universitetet, det gör att jag själv uppdateras.
Slutligen, vad är det bästa med förskolläraryrket?
– Det dagliga mötet med barnen, jag gillar barnens lust att lära sig, att utforska världen – det är fantastiskt. Att lära känna det lilla barnet, hur de lär och hur de möts - vi vuxna kan vinna mycket av att möta och vägleda dem i de processerna. Det är den största äran jag kan få i mitt dagliga arbete.
Diana del Angel, 44 år, Förskollärare
- Utbildning: grundskollärare 1–6, förskollärare, handledarutbildning
- Förskolekarriär: 23 år i yrket. Förskollärare idag, tidigare inom grundskolan i Mexiko och Sverige.
- Arbetsplats: Stockrosens förskola sedan 11 år.