Malmö stad
Mila, 4 år, Karolina Kmieciak, förskollärare, och Bledi, 4 år, utforskar Bokträdgården utanför Torup.

Mila, 4 år, Karolina Kmieciak, förskollärare, och Bledi, 4 år, utforskar Bokträdgården utanför Torup. Foto: Sanna Dolck Wall

Leka, upptäcka, utforska, lära...

Bussturen går till Bokträdgården för Sånglärkans förskola. Där väntar utomhusäventyr i trädgårdens olika rum och miljöer. Upptäckarlusten skapar minnen för livet.

Bokträdgårdens olika miljöer utmanar barnen och lockar till aktivitet, rörelse, kommunikation och problemlösning.

Barnen från Sånglärkans förskola svingar sig i ett rep som hänger i ett träd. Det är första gången de fem barnen är i Bokträdgården och de är avvaktande, men med uppmuntran och assistans klarar de utmaningen.

– Vi behöver muskler för att leva, säger Melvin, 4 år.

– Då behöver vi träna, säger Magdalena Stenström, utvecklingspedagog på Bokträdgården, och fortsätter att assistera barnen.

Melvin visar hur man svingar sig i repet.

– Jaaa, ropar Isak, 4, när han kort därefter flyger fram i skogen.

Magdalena Stenström, utvecklingspedagog hjälper barnen att våga utforska naturen.

I ständig rörelse

Äventyret fortsätter med klättring på stenar och balansgång på det ojämna underlaget. Barnen passerar odlingslådor och bärbuskar, spanar på hästar i den intilliggande beteshagen och på småkryp i insektshotellet. Vidare genom fantasifulla rum, så småningom landar gruppen vid Bokträdgårdens kafé. Barnen tar sig i skytteltrafik genom grönskan för att hämta regnvatten i hinkar och kastruller som de balanserar tillbaka till uteköket. De är i ständig rörelse och har inga betänkligheter inför att lämna de vuxna ur sikte. Fyraåriga tvillingarna Lena och Mila hittar en alternativ väg till och från vattnet.

Tvillingarna Mila, 4 år, och Lena, 4, år.

Trygghet och igenkänning

Magdalena Stenström har arbetat som utomhuspedagog i Bokträdgården sedan 2017. Under hennes tid här har trädgården utvecklats organiskt tillsammans med Magdalena, kollegor och besökare. På senare år har leksaker från barnens vardag i förskolan tillkommit: dockvagnar, skottkärror och resväskor.

– En del barn är sällan eller aldrig ute i skog och mark. Då behöver vi jobba upp en relation till naturen för att de ska känna sig trygga. Vi har märkt att en del barn har lättare för att leka med leksaker som de känner igen, som de har i vardagen på förskolan. Rekvisitan sätter igång leken, förklarar Magdalena.

Gergana Hadzhieva, busschaufför och barnskötare. Bledi, 4 år, och Lena, 4 år.

Vi ser också mycket samspel mellan barnen, de hjälper varandra att klättra och visar var kompisen ska hålla och sätta fötterna.

Leken i trädgården skapar minnen.

Minnen för livet

Leken i trädgården skapar minnen. Magdalena ser det på barn som återkommer till trädgården: de letar gärna upp ”sina” platser, där de varit förut. Men leken och rörelsen sätter sig också i kroppen.

– När barnen hanterar olika rörelsemönster stannar de för hela livet, som när man har lärt sig att cykla, rida eller simma. Om de lär sig att springa och klättra vill de göra det igen, och i förlängningen vill de ta hand om kroppen och naturen, säger Magdalena.

När barnen hanterar olika rörelsemönster stannar de för hela livet, som när man har lärt sig att cykla, rida eller simma. Om de lär sig att springa och klättra vill de göra det igen, och i förlängningen vill de ta hand om kroppen och naturen

Isak, 4 år, på besök i Bokträdgården.

Självförtroendet stärks

Bokträdgårdens olika miljöer utmanar barnen och lockar till aktivitet, rörelse, kommunikation och problemlösning. Att klättra i träd handlar exempelvis om konstruktivt risktagande och matematik, det gäller att välja rätt grenar, inte för tunna och med lagom avstånd till nästa.

– Här vågar barnen göra något som de aldrig gjort tidigare. Det pågår motorisk utveckling och riskfylld lek som barnen älskar, som att klättra på stenarna eller i träd. De lär sig att hantera sina kroppar, säger Magdalena och fortsätter:

– Vi ser också mycket samspel mellan barnen, de hjälper varandra att klättra och visar var kompisen ska hålla och sätta fötterna. När barnen ser att de klarar att klättra eller svinga i rep visar de stor glädje och självförtroendet stärks.

Ordlös kommunikation

I en skogsglänta ligger en hög med brädor, grenar och tegelstenar. Någon har byggt en bil som snabbt lockar till sig några barn. Mila, 4 år, bygger en övergång med plankor, och ber så småningom Isak om hjälp för att lösa uppgiften som kräver ett par extra händer. Tillsammans får de till en övergång som de testar bärigheten på.

– Jag ser många kreativa lösningar och samarbeten här. Ibland hämtar de extra verktyg, som en stol för att komma högre upp. Många gånger kommunicerar de genom kroppen utan att prata, som nyligen när en grupp barn samlade allt material i en stor hög. Det är fantastiskt att Bokträdgården sprider så mycket glädje och gemenskap genom rörelse, säger Magdalena.

Magdalena Stenström har arbetat som utomhuspedagog i Bokträdgården sedan 2017.

sv