Malmö stad
Förskollärare Erika Dahlgren trollbinder publiken.

Förskollärare Erika Dahlgren trollbinder publiken. Foto: Sanna Dolck Wall

Kollegorna som hittade nya roller

Trolla och Fluff dramatiserar teman och dilemman från barnens vardag. Bakom karaktärerna finns förskolläraren Erika Dahlgren och barnskötaren Julia Kraljevic från Sadelmakarebyns förskola.

Ljudet från exotiska fåglar, insekter och djungeldjur hörs från högtalarna. Barnen på Sadelmakarebyns förskola sitter på kuddar framför en kuliss med skogsmotiv. Trollet Trolla och ekorren Fluff gör entré och letar efter varandra i skogen.

– Bakom! ropar barnen och pekar mot kulissen.
Trolla och Fluff blir glada när de hittar varandra, men börjar snart bråka om vem som är finast.

– Bråka inte, ropar flera barn.

– Båda är fina! säger Ayah, 6 år.

Föreställningen fortsätter med förvecklingar och känslouttryck, och slutar med att Trolla och Fluff blir bästa vänner igen. Musiken flödar och de barn som vill kommer upp och dansar tillsammans med karaktärerna.

Layan, 4 år, Samana, 5 år, och Ela, 6 år, dansar loss med barnskötaren Julia Kraljevic som Fluff. Santino, 6 år, och Mohammad, 6 år, tittar på.

Inspirerades av teaterbesök

När Erika Dahlgren och Julia Kraljevic från Sadelmakarebyns förskola besökte leklandet Funnys äventyr med en barngrupp inspirerades de av en teaterföreställning.

– Vi tänkte att det här skulle vi också kunna göra, berättar Erika.

– Vi dramatiserade sagor redan tidigare, och vi dansar mycket. Så vi bestämde oss för att testa att starta en teatergrupp, säger Julia.

När det uppstår konflikter på förskolan tar vi upp dem som tema.

Layan, 4 år, och hennes kamrater hjälper Trolla och Fluff att hitta varandra i skogen.

Sagans struktur

Sagt och gjort. Erika och Julia hittade på två karaktärer, trollet Trolla och ekorren Fluff, som de själva fixade kläder till. Kulissen, som är enkel att hissa upp och packa ner, består av rollup-stativ som de fått av Erikas pappa, och ett tyg med skogsmotiv. När vädret tillåter har de föreställningar utomhus.

– Vi kontaktade Funnys äventyr och fick en sagomanual av dem om hur en saga är uppbyggd. Vi lärde oss att sagan ska ha en början, ett dilemma där något händer, en lösning och ett slut, säger Erika.

– Vi hade en föreställning på prov och såg att barnen älskade den. Då bestämde vi att så länge det fungerar kör vi teater varannan fredag. Barnen tycker det är kul när vi leker och använder olika röster och karaktärer, säger Julia.

Föreställningar löser konflikter

Varje föreställning har ett tema. Det kan vara magiska skogar eller aktuella högtider som jul, hanukka och halloween. Genom teatern har barnen besökt olika länder, lärt sig nya ord och hur man säger hej på olika språk.

– De säger fortfarande ”moi, moi” till varandra, som betyder hej på finska, säger Julia.

– När det uppstår konflikter på förskolan tar vi upp dem som tema. Under en regnig period var det många som inte ville ta på sig regnkläder. Då spelade vi teater om att Fluff inte ville ha regnkläder. Efter föreställningen gick jag förbi barnen som var på väg ut i regnet. Alla barnen tog på sig regnkläder och visade det för mig: ”Kolla Trolla!”. Det var kul att se att det funkar, säger Erika.

Santino, 6 år, och Engla, 4 år, följer med i föreställningen. Layan, 4 år, slänger sig i Trollas famn.

Fakta: Trolla och Fluff

Erika Dahlgren och Julia Kraljevic anpassar teaterföreställningen utifrån barngrupp och aktuella händelser. De tar även hjälp av kollegor, som vid tema Finland och Indien då kollegor från länderna hjälpt till med fakta. Erika och Julia är även ute på andra förskolor med sina karaktärer Trolla och Fluff.

sv