Läsa, lära – mål!
I ett samarbete med fotbollsklubben FC Rosengård kombinerar Pilevallens förskola högläsning med fotbollsträning för de äldre barnen en gång i veckan. Språk och rörelse i massor, utomhus i alla väder
– och mycket mer än så.
Det började för två år sedan med en idé hos Damir Saric, barnskötare på Pilevallens förskola på Rosengård.
– Jag jobbade med en grupp barn där många var utagerande och behövde få mer utlopp för sin energi än de fick en vanlig dag på förskolan. Så jag satte igång fler aktiviteter ute med mer idrott och rörelse, och vi märkte snabbt en tydlig positiv effekt. När barnen fick röra sig mer kunde de lättare koncentrera sig på andra saker också, berättar Damir.
Samtidigt tränade Damirs son fotboll med FC Rosengård, som sedan flera år fört in läsning i träningspassen med de yngre barnen.
Arshe Razwan, projektledare för högläsningar hos FC Rosengård:
– Vi vill visa att böcker och skolan är minst lika viktigt som sporten och uppmuntra till läsande. Flera undersökningar visar att både läskunnighet och fysisk aktivitet minskar hos våra barn. Därför vill vi prova att låta läsning och rörelse gå hand i hand. Vårt fokus är alltid först och främst att barn ska må bra, säger hon.
Varje torsdag, oavsett väder
Damirs idé: varför inte prova högläsning och fotboll på förskolan, tillsammans med FC Rosengård? Sagt och gjort. Sedan ett år tillbaka kommer nu, varje torsdag morgon under en stor del av terminen en eller två ledare från FC Rosengård till Pilevallens förskola för ett pass med fotboll och högläsning. Oavsett väder och temperatur.
En sådan torsdag morgon alldeles i början av hösten, när det ännu är sommarvarmt och skönt, har Arshe sällskap av FC Rosengårds hållbarhetschef Jessica Stegermaier. En grupp med tio barn börjar, som de brukar, med en kvarts högläsning. Damir och hans kollega Petra Sulejmani är också med.
Idag får barnen för första gången bekanta sig med boken Melvin möter Vildis & Tildis av Anna Munyua och Johan Eriksson. För varje steg i berättelsen upprepar och diskuterar de tillsammans ord, begrepp och händelser, barnen får klura på frågor och formulera sina tankar och intryck.
– Böckerna väljs av förskolans pedagoger. Vi har gärna fotbolls- eller idrottstema, men inte alltid. Det varierar från gång till gång hur lång lässtunden blir, alltefter barnens nyfikenhet och koncentration. Vissa barn gillar läsningen mer, andra fotbollen. Det viktiga är att alla får båda, säger Arshe.
Mycket mer än fotboll
Så är det dags att spela fotboll. Uppvärmning och lagindelning, rosa västar mot gula. Barn och ledare repeterar snabbt reglerna.
– Vad händer om bollen går utanför planen?
– En tar bollen!
– Precis. Vad händer om en av våra vänner ramlar, vad gör vi då?
– Hjälper till!
Jodå, barnen har koll. Matchen börjar, och under en halvtimmes tid är det full fart på den gräsplätt på förskolegården som är planen. Vissa kastar sig in, andra provar sig fram, några tar mindre plats – men alla får de sparka boll, passa boll, hämta boll, springa och röra sig en massa. Och inte bara det.
– Fotbollen här på förskolan ger så mycket mer. Barnen får öva på att följa och komma ihåg regler, ta hand om varandra, lösa konflikter som uppstår. Och de får tidigt lära sig att det är lika självklart att tjejer spelar fotboll som killar och att de gör det tillsammans. Att lära känna FC Rosengård och få en kontakt med föreningslivet är också värdefullt, många familjer saknar det i det här området, säger Damir.
Med det lyckade samarbetet med Pilevallen som modell har FC Rosengård startat fotboll med högläsning i två förskolor till, fler är på gång. Och nu har Damir fått en ny idé:
– Tänk om vi kunde göra en turnering med allihop, det hade ju varit fantastiskt!
[…] jag satte igång fler aktiviteter ute med mer idrott och rörelse, och vi märkte snabbt en tydlig positiv effekt. När barnen fick röra sig mer kunde de lättare koncentrera sig på andra saker också.