De arbetar för ett jämlikare Malmö
Malmö stad har fått två funktionsstöds- och tillgänglighetssamordnare. Funktion Malmö träffar Sara Torres och Nils Karlsson för att ta reda på vad de egentligen arbetar med.
Sara Torres berättar att hon och kollegan Nils Karlsson började sitt uppdrag med att kartlägga vilket arbete som redan görs i kommunen. De upptäckte att det redan görs en massa gott arbete inom tillgänglighetsområdet, både inom den egna förvaltningen och i andra.
– Det finns mycket engagemang, kunskap och resurser. En stor del av vårt arbete kommer att vara att förmedla kontakter, sprida information, delge det man redan gör och identifiera vad man skulle behöva jobba mer med. Det kan vara någon som har svårigheter med att prata i telefon, till exempel har svårt att höra vad den andra personen säger eller har svårt att komma ihåg vad som sägs vid ett samtal. Tillgänglighet är komplext, i synnerhet när man tänker på det ur ett brett perspektiv, inte bara den fysiska tillgängligheten, utan även socialt, informativt, kommunikativt och kognitivt, menar Sara.
Stöd och samordning
Funktionsstöds- och tillgänglighetssamordnarna ska arbeta dels som ett stöd, dels som en samordning. Samordning behövs, för att ibland görs samma sak på två olika ställen och då kan Sara och Nils hjälpa till med bättre koordinering. Då kan det skapas en helhetssyn i de olika förvaltningarna och det blir lättare för medborgarna att förstå vem som gör vad. De kan också hjälpa till att vara en kunskapsbank för näringsliv, föreningsliv, offentlig förvaltning och enskilda medborgare. Arbetet ska i första hand gynna den enskilda medborgaren, men samordnarna ska också vara ett stöd för tjänstepersoner och företrädare i de olika brukarorganisationerna. De ska samverka med myndigheter och andra externa aktörer runt om kring, med syftet att förbättra tillgängligheten för personer med olika typer av funktionsnedsättning.
– Malmö stads råd för funktionshinderfrågor har tagit fram grunden för tjänstebeskrivningen för tillgänglighets-samordnare. Så vi är inte bara en uppfinning uppifrån, utan vi är faktiskt skapade av rörelsen själv, säger Nils.
Nils har tidigare varit ordförande i funktionsstödsnämnden, men har nu gått från att vara politiker till att vara tjänsteperson. Han menar att det som politiker ibland kändes som att det tog väldigt lång tid mellan förslag och beslut, medan han som tjänsteperson ibland redan samma dag kan se att han gjort skillnad.
Ett konkret exempel på något de redan har hunnit arbeta med är processen för att synliggöra vilka lättare sätt det finns för att kommunicera med Malmö stad. Det kan vara någon som har svårigheter med att prata i telefon, till exempel har svårt att höra vad den andra personen säger, eller har svårt att komma ihåg vad som sägs vid ett samtal. Då finns det olika tjänster som förenklar, och informationen om vilket stöd som finns att få har förtydligats på malmo.se.
– Det är verkligen en tillgänglighetsgrej, att man ska kunna göra sig förstådd, och kunna få hjälp med texttelefoni eller bildstöd vid telefonsamtal till exempel, säger Sara.
– Har man minsta behov av hjälp är det bara att kontakta oss! avslutar Nils.