Skapa framtidens arbetsplats med oss – IT-samordnare till stadskontoret
Vill du vara med och påverka arbetsvardagen för 350 medarbetare? Tror du på balans mellan planering och problemlösning och på att teknik ska vara till nytta och möta verksamhetens behov? Se hit – här är tjänsten för dig!
Arbetsuppgifter
Som IT-samordnare på stadskontoret arbetar du för att skapa smidiga, likvärdiga och hållbara IT-lösningar till stadskontorets chefer, medarbetare och kommunstyrelsens politiker.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
- planera, samordna och följa upp våra IT-tillgångar – från datorer till digitala tjänster – och se till att de fungerar som de ska, är enkla att använda och är i linje med stadens riktlinjer
- hantera hela livscykeln för våra IT-resurser, från behovsanalys och inköp till drift, support och avveckling.
- proaktivt stötta verksamheten i optimerad användning av digitala verktyg, t.ex. MS365.
Du utgår från användarens behov och omsätter krav och förväntningar till smarta och hållbara lösningar.
I början av 2026 flyttar och samlar vi kommunstyrelsens och stadskontorets verksamhet och 350 medarbetare till nya lokaler vid Malmö Rådhus. IT-samordnaren kommer ha en central roll i detta arbete, dels genom att förbereda och skapa strukturer som gör flytten möjlig, dels genom att finnas nära verksamheten och se till att allt fungerar i praktiken.
I rollen som IT-samordnare samverkar du med IT-tekniker och specialister inom dataskydd, datasäkerhet och informationssäkerhet samt kollegorna i vårt serviceteam. Du är även en resurs i stadskontorets verksamhetsutveckling genom digitalisering.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Eftergymnasial utbildning inom IT-området, alternativt en validerad utländsk motsvarighet.
- 5 års aktuell arbetslivserfarenhet inom likande område och arbete med IT Asset Management (ITAM).
- God kunskap om informationssäkerhet, datasäkerhet och dataskydd (GDPR).
- Mycket god kunskap i aktuella tekniska plattformar, hårdvara och mjukvara och erfarenhet av att arbeta med en bred och blandad IT-miljö.
- God kunskap och vana av att arbeta i CRM/ITSM-system.
- God kunskap och förmåga att utrycka dig i svenska, i såväl tal som skrift. Behärskar IT-språket på engelska.
Det är meriterande om du har:
- Högskoleexamen med inriktning mot systemvetenskap eller liknande.
- Erfarenhet av projektledning, förändringsledning och/eller digital transformation.
- Erfarenhet av Malmö stads IT-miljö.
- Erfarenhet av inköp.
Du har lätt för att skapa goda relationer och trivs när du samverkar med kollegor, chefer och leverantörer. Du är lösningsfokuserad, serviceinriktad och har en pedagogisk förmåga att göra teknik begripligt och användbar för andra.
Du tar egna initiativ, arbetar självständigt och ser till att saker blir gjorda. Du ser hur vi kan använda AI-lösningar som ett verktyg för att utveckla idéer och arbetssätt som gör våra IT-lösningar smartare, mer effektiva och hållbara. Du är ekonomiskt medveten och väger kvalitet mot kostnad för att fatta kloka beslut.
Om arbetsplatsen
Sektionen för kvalitet och service utgör del av avdelningen för intern ledning och stöd. Vi är tio kollegor som ger stöd och service till stadskontorets medarbetare för en fungerande arbetsvardag. Vi ansvarar bland annat för förvaltningens lokaler, IT, arbetsverktyg och förvaltningsgenerella inköp.
Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sex olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens.
Vi arbetar med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö och våra värderingar bygger på människors lika värde. Vi tycker att det är viktigt med en balans mellan arbete och fritid och hos oss får du en dynamisk arbetsplats och möjlighet att tillsammans med professionella kollegor få göra skillnad på riktigt för Malmö och Malmöborna.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare.
Omfattning: Heltid.
Antal tjänster: 1.
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.
Övrigt
Under ansökningsperioden är rekryterande chef på semester och beräknas vara åter i tjänst den 11 augusti.
Specifika frågor och mejl om tjänsten besvaras av rekryterande chef efter semestern. För frågor som rö rekryteringssystemet hänvisas till Reachmee support.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Om tjänsten
- Ansök senast
- 10 augusti 2025
- Anställningsform
- Tillsvidareanställning
- Omfattning
- Heltid
- Referensnummer
- 20251762
Kontakt
Petra Lundberg Sektionschef 0768-472824 petra.lundberg@malmo.seÅsa Lindstedt Jarlstam Facklig kontakt SACO/Akavia 040-345116 asa.jarlstam@malmo.seVision Malmöavdelningen Facklig kontakt 040-304830 visionavdelningen@malmo.seRekrytering i Malmö stad
Undrar du hur vi arbetar med rekrytering i Malmö stad?