Malmö stad
$left
$middle

Utvecklingssamordnare till Boendeadministrationen

Arbetsuppgifter

Som utvecklingssamordnare hos sektion Boendeadministrationen blir du navet i att utveckla och implementera hållbara rutiner och processer gällande boendeplaceringar för hemlösa Malmöbor med fokus på process för lägenheter med kontrakt. Du kommer att implementera dessa processer inom avdelningen och arbeta med och för samverkan med socialtjänsten, vilka beslutar om bistånd för boende. Du arbetar nära kollegorna inom sektionen och enheten, men har även mycket samarbete med socialsekreterarna som utreder och beslutar om bistånd till boende.

Du kommer arbeta nära boendeadministrationens befintliga utvecklingssamordnare och vara behjälplig i processen för matchning av lägenheter med kontrakt, vid upphandlingar av boendeplatser, köhantering samt i komplexa placeringar.

I uppdraget har du ett nära samarbete med förvaltare som ansvarar för anskaffning av lägenheter samt med enhetens övriga utvecklingssamordnare/samordnare.

I arbetet ingår ett internt utvecklingsarbete samt ett uppdrag att företräda sektionen i externa möten. Du kommer att erbjudas ett anpassat introduktionsprogram samt möjlighet till löpande handledning av sektionschef. Rollen är ny och kommer att utvecklas utifrån verksamhetens behov.

Arbete utanför kontorstid förekommer och är schemalagt kl 8,30-17,00 cirka 4-6 kvällar på en 8-veckors period.

Kvalifikationer

För att vara aktuell för tjänsten har du:

  • Avslutad högskoleutbildning, om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten och uppdraget
  • Erfarenhet av arbete med boendefrågor
  • Erfarenhet av arbete som inneburit samarbete och samverkan med såväl interna som externa parter
  • Erfarenhet av att arbeta i en samordnande roll, exempelvis som projektsamordnare eller som team/gruppledare
  • Goda kunskaper i Office-paketet
  • Mycket god svenska i såväl tal som skrift

Meriterande:

  • Erfarenhet av arbete i Lifecare samt i fastighetssystem
  • Erfarenhet av att arbeta med utvecklingsfrågor
  • Kunskap och erfarenhet av arbete med upphandlingsprocesser utifrån gällande LOU-lagstiftning samt avrop från ramavtal och utförande av direktupphandling gällande boendeplatser
  • Erfarenhet av att ta fram förfrågningsunderlag samt utvärdera inkomna anbud i upphandlingsprocess
  • Erfarenhet av arbete som inneburit att du handleder andra
  • Kunskap och/eller erfarenhet av arbete kopplat till arbete som rör digitaliseringsprocesser

Som samordnare har du många kontakter, både internt och externt. Det är av stor vikt att du har en god förmåga att skapa och bibehålla goda relationer och nätverk, samarbeta och är utåtriktad i sociala sammanhang.

Arbetet ställer krav på en god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift samt att du är lyhörd inför vad gruppen behöver i kombination med att du har en god förmåga att överblicka och skapa en helhetsbild och sedan prioritera i samråd med chef eller självständigt beroende på fråga eller arbetsuppgift.

Du har god förmåga och vana att planera och strukturera ditt arbete självständigt men uppdraget kräver också att du har en god förmåga och trivs med ett arbete som innebär att du ibland, snabbt behöver prioritera om och stötta upp i plötsliga eller komplexa ärenden.

Du har en god analytisk förmåga. Du är kreativ och lösningsfokuserad i ditt arbetssätt och har ett väl grundat intresse av att bidra när det kommer till vårt arbete med utvecklingsfrågor.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Om arbetsplatsen

Tjänsten hör till sektionen Boendeadministrationen, som ingår i Lägenhetsenheten under avdelningen Boende, Tillsyn och Service.

Sektionen arbetar i huvudsak med matchning av lägenheter med kontrakt samt matchning och bokning av dygnslägenheter internt och externt, både med och utan stöd, till hemlösa Malmöbor. I sektionen arbetar en sektionschef, en utvecklingssamordnare med inriktning dygnsboende samt 14 administratörer.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2800 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: November eller enligt överenskommelse 

Övrigt

I denna rekrytering har vi för att än mer säkerställa ett kompetensbaserat urval valt att rekrytera utan personligt brev och ber dig därför att inte bifoga något sådant, utan endast bifoga din CV.

Innan anställning vill vi att du visar upp ditt examensbevis samt id-handling (pass eller nationellt id-kort).

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Sök jobbet
Sök jobbet

Om tjänsten

Ansök senast
22 september 2025
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Referensnummer
20252137

Kontakt

Akademikerförbundet SSR, Malmökansliet Facklig kontakt 040-345114 akademssr@malmo.se
Vision Malmöavdelningen Facklig kontakt 040-304830 visionavdelningen@malmo.se
Sofia Yvlin Sektionschef 0721-719530 sofia.yvlin@malmo.se

Rekrytering i Malmö stad

Undrar du hur vi arbetar med rekrytering i Malmö stad?

sv