Utredare till Tillståndsenheten
Arbetsuppgifter
Som utredare på Tillståndsenheten arbetar du med myndighetsutövning, med fokus på ärenden enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter, samt även lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att utreda, skriva beslut och föredra ärenden för beslutsfattare. Möjlighet finns att fatta egna beslut enligt delegationsordning. I utredningsarbetet ingår att utreda lämpligheten hos företag och inblandade personer och undersöka om de i övrigt uppfyller lagens krav för att få tillstånd. I utredandet av lämpligheten ingår bland annat att utföra ekonomiska granskningar av både företag och personer. Vi utreder också om redan befintliga aktörer efterlever de krav som ställs för att få fortsätta bedriva servering eller försäljning.
I uppdraget ingår också yttre tillsyn, både i Tillståndsenhetens egen regi och i samverkan med andra myndigheter. Denna del av arbetet sker utifrån verksamhetens behov både på dagtid och på kvällar samt helger. Den yttre tillsyn som görs på obekväm arbetstid omfattar upp till ca 40 timmar per år.
På Tillståndsenheten arbetar vi ständigt med att förbättra den kommunala servicen och myndighetsutövningen. Vi lägger stor vikt vid en god dialog, hög servicenivå och rådgivning som skapar värde för såväl verksamhetsutövare som allmänhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en examen på minst kandidatnivå inom juridik, ekonomi eller statsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Dessutom har du erfarenhet av handläggning inom offentlig sektor. Du har även goda datorkunskaper och behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift. För tjänsten krävs dessutom B-körkort.
Meriterande:
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet av handläggning enligt alkohollagen
- Erfarenhet av självständigt utredningsarbete
- Erfarenhet av att utföra ekonomiska granskningar
Vi söker dig som har en god förmåga och en vana av att självständigt driva ditt arbete framåt. När du stöter på problem eller har svårt att komma vidare i arbetet är du effektiv och lösningsfokuserad och har en god förmåga att självständigt söka information eller be om hjälp för att komma fram till ett korrekt beslut. Samtidigt som du är självgående behöver du även ha en god samarbetsförmåga och en vilja att bidra till arbetsgruppen. Som person är du ansvarskännande, noggrann och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du är också tydlig i din kommunikation och kan strukturera och prioritera i ditt arbete vid stressiga situationer.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Arbetsgruppen består av kunniga och ansvarstagande medarbetare som tillsammans med chef eftersträvar ett arbetsklimat med mycket arbetsglädje! Som anställd erbjuds du flextid, möjlighet till semesterväxling samt friskvårdsbidrag. Välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Tillståndsenheten handlägger ärenden enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter samt även lagen om tobaksfria nikotinprodukter. Tillståndsenheten utövar även tillsyn över de serveringsställen som har serveringstillstånd och de butiker som säljer tobak, tobaksfria nikotinprodukter, e-cigaretter och folköl, samt fungerar som remissinstans till Spelinspektionen och Länsstyrelsen.
På tillståndsenheten arbetar 13 utredningssekreterare (utredare/handläggare), 2 administratörer och ett antal inspektörer. Enheten är en del av Arbetsmarknads- och socialförvaltningen och har nära samarbete med stadens näringsidkare och flera myndigheter.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat ett år under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse.
Övrigt
Rekryteringsprocessen inleds när vi mottagit besked om huruvida den ordinarie medarbetarens ansökan om tjänstledighet beviljas, baserat på antagningsbeskedet.
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning och id-handling: pass eller nationellt id-kort.
Om tjänsten
- Ansök senast
- 14 december 2025
- Anställningsform
- Tidsbegränsad anställning
- Omfattning
- Heltid
- Referensnummer
- 20252751
Kontakt
Akademikerförbundet SSR, Malmökansliet Facklig kontakt 040-345114 akademssr@malmo.seVision Malmöavdelningen Facklig kontakt 040-304830 visionavdelningen@malmo.seLasse Tengvall Akavia, lokalt ombud 040-345588 lasse.tengvall@malmo.seLisa Olsson Sektionschef 040-345053 lisa.olsson2@malmo.seRekrytering i Malmö stad
Undrar du hur vi arbetar med rekrytering i Malmö stad?