Malmö stad

Digitalt ekosystem

För att kunna utforska det okända krävs det att vi står på en robust och trygg grund. IT-infrastruktur är en grundläggande del av ett digitalt ekosystem och är en nyckelkomponent som möjliggör för en kommun att bli mer effektiv, digital och serviceinriktad.

En står vid en whiteboard och presenterar för en grupp kollegor.

Genom att investera i och bygga upp en stark IT-infrastruktur kan kommunen förbättra medborgartjänster, optimera arbetsflöden, möjliggöra innovation och skapa en mer transparent och hållbar samhällsstruktur. Det handlar om att skapa en teknologisk grund som stödjer både nuvarande och framtida behov inom offentlig sektor. I vårt grunduppdrag ligger det ständigt pågående arbetet med upprätthållande av drift, support, underhåll och utveckling av befintliga tjänster.

De förflyttningar inom digitalisering som sker i staden ställer också högre krav på vår infrastruktur. Några viktiga uppdrag som vi har är att säkerställa att Malmö stads efterfrågade plattformar för IT-tjänster och IT-infrastruktur finns på plats, underhålls och levererar under en livscykel. Tillgänglighet och kapacitet i både nät och drift påverkas av utbyggnaden av våra digitala arbetsplatser, fler smarta enheter, digitala prov och ett ökat arbete med stora datamängder.

Support

Vi stöttar 29 000 medarbetare i staden genom vår IT-support. Flera av Malmö stads verksamheter bedrivs utanför ordinarie kontorstid. I takt med att verksamheterna blir alltmer digitala ökar också behovet av driftsupport dygnet runt. Genom processutveckling, effektivisering och automatisering bidrar vi till en bättre kundupplevelse.

Några exempel på vad vi jobbar med just nu

  • I takt med att verksamheterna blir alltmer digitala ökar också behovet av driftsupport dygnet runt. Vi utreder förutsättningar att skapa en sammanhållen supportkedja för staden centralt.
  • Under 2025 så arbetar vi med att uppgradera operativsystemet på alla stadens datorer, från Windows 10 till Windows 11.
  • Ett annat projekt som ska leda till bättre användarvänlighet och högre kvalitet i leveranserna är införandet av ett nytt IT Service Managementsystem. Detta verktyg ska ge bästa möjliga service till stadens medarbetare och verksamheter i IT-frågor samt att kunna stödja den digitala utvecklingen i staden.

Sidan senast uppdaterad:

sv